21 Şubat 2013 Perşembe

Sınıf Liderliği için Doğdu: Peugeot 301

 


  Bugün size bahsedeceğim araç uzun zamandır merakla beklediğim Peugeot 301. Aracı bu kadar merak etmemin sebebi ise Türkiye'de çok sevilen ve çok satılan B sınıf sedan araçların yeni bir üyesi olması . B sınıfı sedan piyasasında büyük bir rekabet var. Accent Blue, Renault Symbol, Dacia Logan, Chevrolet Aveo ve Honda City şuan piyasada olan 301 rakipleri. Tabi birde baş rakibi olan ikiz kardeşi Citroen C-Elysee var. Peugeot, 206 Sedan ile şansını denediği fakat başarı kaydedemediği B sınıfı sedan pazarını 301 ile yeniden zorluyor. Hemen testimize geçelim ve Peugeot bu sefer başarabilecek mi yakından inceleyerek karar verelim. Test aracımız ülkemizde çok tercih edileceğini düşündüğüm 1.6 HDi dizel motora sahip manuel şanzımanl model. Donanım olarak da en üst paket olan Allure paketine sahip. ( Not: Araç hakkında en çok kafa karıştıran detayı sona sakladım...)






   Tasarım konusunda Peugeot her zaman hedefi 12'den vuran ve yıllarca güncel kalabilen tasarımlar yapmasıyla ünlü. ( 206 modeline baktığınızda beni daha iyi anlayabilirsiniz. Araç küçük makyajlarla hala güncel olarak satılabiliyor ve hala modern görünüyor.) 301 Peugeot'un ününün hak ettiğini gösteriyor. Uçlarda bir tasarım olmadığı için birçok kişinin beğenisini kazanan 301, kendine çok ilgi çekmese de bakanların beğendiği hoş bir tasarıma sahip. İç tasarımda ise bence B sınıfın en şık tasarımına sahip. Araç aile aracından çok spor bir araç gibi duruyor. Peugeot tasarım işinde çok iyi olduğunu birkez daha kanıtlıyor diyebiliriz.























   Performans aslında B sınıfı araçlarda öncelik sırası olarak ilk 3 e bile giremez. Ancak 301 performansıyla B sınıfı araçların ekonomi ve rahatlık ile performansı bir arada sunabileceğini kanıtlıyor. 1.6 HDi motor 92 beygir gücü ve 230 Nm torkuyla aracın istekle öne atılmasını sağlıyor. Aracın fabrika verisi hızlanması 11.2 sn ancak daha hızlı hissettirdiğini söylemeliyim. Özellikle dizel olmasının getirdiği yüksek tork avantajı şehiriçinde atak bir yapıya sahip olmasını sağlıyor. Motorun çok esnek olduğunuda söylemek istiyorum. Ara hızlanmalarda sürücünün isteğine iyi cevaplar veriyor. Direksiyon ise biraz hissiz. Tepkilerinize geç cevap veriyor. Ayrıca sert mi olsam yumuşak mı olsam gibi bir arada kalmış. Şehiriçinde bu ayar sizi memnun edecek bir seviyedeyken performanslı kullanımlarda canınızı sıkabilir bu arada kalma hali. Yol tutuşu ise sınıfına göre başarılı. Kompakt hatchback seviyesinde değil tabi ki ancak kesinlikle bu aracı kullanacakların ihtiyacını karşılacak derecede ve güvenli. Yol tutuşun iyi olmasında orta sertlikdeki süspansiyon dışında her donanımda standart olan ESP'ninde büyük bir payı var. Aracın zorlandığı şartlarda hemen devreye girerek durumu kurtarıyor.5 ileri şanzımanın vites geçişleri gayet iyi ancak 6 ileri şanzıman bu araca daha çok yakışırdı, özellikle uzun yolculuklarda.


   Konfor konusunda B sınıfı standartlarında olduğunu söyleyebiliriz. Süspansiyon yol tutuşu için orta sertlikte ayarlanmış fakat bu sertlik konforu çok baltalamıyor. Ayrıca koltuklarda yeterince rahat. Özellikle geniş olan iç hacimde ferahlık hissi sağlayarak konforu arttırıyor. Ancak sürücünün sol dirseği rahat etmekte zorlanabilir. Kapı içindeki dirseklik çok küçük ayrıca cam kenarındaki dirseklikte çok yukarıda kalıyor. Eğer en üst donanımı seçmezseniz orta dirsekliktende mahrum kalıyorsunuz ve araç uzun yolda iyice yorucu bir hal alıyor. Arka koltuklardaki diz mesafesi ise kompakt sedanlar seviyesinde. Aracın arka koltukları çok rahat. Motor sesi yalıtımı sınıf standartları seviyesinde. Yol sesini de içeri alıyor ancak makul seviyede, çok fazla bir rahatsızlık sağlamıyor. 120 km/s üzerine çıkamadığım için rüzgar sesi hakkında tam bir yorum yapamayacağım. Ancak 120 km/s'e kadar herhangi bir sıkıntı verecek rüzgar sesi duymadım. Süspansiyonlar ise biraz sesli çalışıyor. İlginç ve bir o kadar da saçma bir konu isea arka koltukların sabit kafalıkları ( pek kafalığa benzemiyor, boynunuza bile denk gelmiyor neredeyse. ). Kesinlikle çok saçma ve arka koltuklarda konforu düşüren bir detay. Cimrilik burada da karşımıza çıkıyor







   Kullanım kolaylığı B sınıfı sedanların en önemli kozudur her zaman. Peugeot'da 301'de buna önem vermiş. İniş-binişler çok rahat. Saklama alanları ise bence aile otomobili olarak nitelendirilen bir araç için yetersiz. Direksiyonun sertliği, performans konusunda değindiğim gibi, arada kalmışlık nedeniyle bazen garip gelse de kesinlikle rahat ve şehiriçinde yorumuyor. Alt donanım müzik sistemi basit ancak üst donanım ile gelen sistem bana biraz karmaşık geldi. Yol bilgisayarı kullanımı ise basit. Ancak 2 ekranı var ve ekranlardan biri göz önünde olması gerekirken tam tersinde aşağıda kalıyor ve bakarken dikkatiniz dağılabilir (üst donanım için geçerli bu söylediğim) . Klima ise kolay kullanılıyor. Göstergeler kolay okunuyor. Bagaja geldiğimizde ise garip bir kapakla karşılaşıyoruz. Sadece içeriden açıldığı için pratikliğine gölge düşüyor. Ancak tek sorun bu da değil. Kapak hiçbir yay veya süspansiyon ile desteklenmemiş. Kapak açılıp kapanırken biraz zorlanıyor gibi. Biraz şiddet istiyor :D. Bagaj hacmi ise 506 litre ile sınıf standartları üzerinde hatta piyasadaki birçok kompakt sedandan bile büyük. Ayrıca üst donanım seviyesinde standart olan katlanır koltuklar da ayırca bir kullanım kolaylığı sağlıyor. Oturma pozisyonu ise çok rahat. Grafik ekranda da size yardımcı olan park sensörü ise başarılı.

Katlanır koltuklar çok pratik. Ne yazık ki sadece en üst donanımda.






506 litrelik bagaj çok geniş ve kullanışlı. Yüksek bagaj eşiği ise yüklemelerde sorun yaratabilir




Bu tarz küçük detaylarda çok fazla ucuza kaçılmış. En azından bir yay desteği koysaydınız. Sandık kapağını bagaj kapağımı anlayamadım.






























   Güvenlik konusunda ise beni şaşırttı. Piyasaya çıkmadan önce birçok marka Euroncap testlerini bitirirken Peugeot aracın piyasaya çıkmasının üzerinden aylar geçmesine rağmen hala bir test sonucu ile gelemedi karşımıza. Bu nedenle şüphe ile yaklaşıyorum. Umarım en kısa zamanda test sonucu gelir. Araçta sürücü ve yolcu hava yastıkları standar. Yan hava yastıkları ise sadece en üst donanımda bulunuyor. Bu da güvenlik konusunda bir eksi puan. Ancak ESP vb. bütün aktif güvenlik sistemleri standart. Bu güvenlik konusunda azda olsa ümit veriyor. Yine de resmi test sonuçlarını beklemek lazım. Fren mesafesi ise 40m sınırının içinde. Pedal hissi de iyi ayarlanmış.

Üst donanımla gelen ekran çok aşağıda kalıyor. Dikkat değıtıyor.


Genel olarak birçok kişi cam açma düğmelerinin yerini beğenmemiş. Bence de kullanış açısından sorunlu ancak çok da arabartılacak bir durum yok


Ancak arkadaki butonları bulmak biraz zamanınızı alacak :D. Ayrıca kullanışsız bir bölgede. Çok alçak kalıyor.




   Donanım konusuna geldiğimizde bazı gariplikler mevcut. Evet ESP gibi güvenlik donnımları standart ve bu çok hoş bir detay ancak yükseklik ayarlı sürücü koltuğu sadece orta ve üst donanımda mevcut. Yine sürücü kemer ikazı sadece en üst donanımda mevcut. Aynı şekilde arka yolcular için lamba da sadece en üst donanımda. Bu gibi artık çok sıradan olan standart parçalardan kısılmış. Ama mesela AUX gibi modern ve yeni yeni yaygınlaşan bir donanım standart. Gerçekten çok saçma geldi bana. En üst donanım ise gerçekten çok iyi ancak alt donanımlarda küçük ancak önemli detaylar eksik.


Alt donanım seviyelerindeki zses sistemlerinde bile AUX standart













   Kalite hissini ise donanım seviyelerine göre ayırmak lazım. Alt 2 donanım seviyesi sınıf standartlarına göre vasat ancak en üst donanım seviyesindeki deri direksiyon ve piyano black kaplama gibi detalar sınıf standartının üstünde bir kaliteye sahip. Alt donanımdaki ses sistemini deneyemedim. Üst donanımdaki sistem ise kompakt sınıf ses sistemleri kalitesinde. Klimayı ise ne yazıkki test edemedim.


   Eğlence faktörü ise motor sayesinde üst seviyede. Ancak alt donanımların zayıflığı ve kalitesizliği uzun yolculuklarda sizi yorabilir, canınızı sıkabilir. Test ettiğim üst donanım seviyesindeki araca geldiğimizde ise kaliteli ses sistemi ve kaliteli malzeme ise size iyi hissettiriyor. Üstüne sınıf standartları üstünde bir sürüş ve mükemmel bir motor da birleşince gerçekten keyifli bir araç halini alıyor. Şehiriçinde atak kullanımı ile göz doldururuken uzun yolda da esnek yapılı motoru ve konforlu koltuklarıyla sizi çok yormuyor. Bu araç eğlenceli denmeyi hak ediyor ama çok fazla bir eğlence beklemeyin. Sonuçta asıl amacı eğlence olamayan B sınıfı bir otomobil olduğunu bir yerden sonra belli ediyor.


   Sorunsuzluk Peugeot'un nam saldığı bir konu. Ancak ne yazık ki olumlu bir yönde değil, olumsuz bir yönde namı var. Peugeotların alt yapısı hassaslığıyla bilinir. O yüzden bu aracın sorun çıkarmasını istemiyorsanız ona nazik davranmalısınız. Ayrıca Peugeotların elektrik zayıflıkları da daha önceki araçlarında (206, 307,207) kendini göstermiş olsa da 301' i dikkatle incelediğimde Peugeot'un işçilik kalitesinin arttığını gördüm. Ayrıca Peugeot yeni kimliğinin daha kaliteli ve sorunsuz olmasına da uğraştığı için sorunların azaltıldığını umut ediyorum. 308 gibi önceki nesillere göre daha sağlam olan bir model bu umudumun haksız olmayacağını gösteriyor. Aracın garanti süresi 2 yıl/150.00 km. Bakım aralıkları ise 15.000 km/1 yıl şeklinde ayarlanmış.


   Maliyete geldiğimizde başlangıç paketli ve 1.2 VTi benzinli motora sahip araç 30,350 TL'den başlıyor. Eğer otomatik şanzıman isterseniz fiyat 39,900 TL'ye çıkıyor ( Otomatik şanzımanlı araç 1.6lt benzinli VTi motora sahip. ) Dizel araçlara geldiğimizde ise fiyatlar 38.650 TL'den başlayıp 42.850 TL'ye kadar çıkıyor. Genel olarak sınıfındaki araçlara yakın bir fiyat politikası uygulanmış. Yeri gelmişken belirtelim neredeyse aynı araç olan Citroen C-Elysee'in fiyatları , donanıma göre farklılık göstermekle beraber, ortalama olarak 1.000 TL gibi bir fiyat avantajına sahip 301'e göre. Parça fiyatları genel olarak ucuz. Bakım fiyatlarıda dizel araçlarda duyduğum en uygun fiyata sahip. Ortalama 280 TL civarında. Satış sonrası maliyeti gerçekten düşük. Yakıt tüketimine geldiğimizde rekorlar sahibi bir araç olduğunu görüyoruz. Fabrika verisi olarak ortalama 4.3 litre. Ancak Peugeot'un yakın zamanda Sinop-Anamur arasında yaptığı uzun yol testinde ortalama 3.5 litre yakıt tükettiği onaylandı. ( Tabi bir çok özel çaba harcanmıştır, eminim :D ) Ben ise testim süresince sert bir kullanım ve hafif bir trafikte 6.5 litrelik bir tüketim elde ettim. Ancak daha sakin kullanarak 5,5 litreye yakın bir tüketim mümkün görünüyor ( Fabrikanın şehiriçi ortalaması 4.9 litre) Araç kesinlikle çok tutumlu. Genel olarak baktığımızda satın alırken ve özellikle satın alındıktan sonra maliyetiyle sizi üzmeyen hatta memnun eden bir yapıya sahip.


   Bu aracı kimler alır? Tasaruflu bir şehiriçi otomobili isteyenler, geniş hacimli bir aile sedanı arayanlar, !maliyeti düşük araç arayan şirketler!, B sınıfı sedan alacak ancak tasarımada önem veren kişilere, şehiriçinde rahat bir kullanıma sahip sedan arayan annelere, maliyeti düşük ve hacmi geniş araca önem veren taksi gibi ticari kullanım yapacak kişilere hatta kısaca genel olarak B sınıfı sedan alacaklara yani neredeyse tüm Türkiye'ye en iyi şekilde hitap ediyor. Ayrıca günümüzde bir aracın mantıklı olup olmadığının en büyük göstergelerinden biri de kiralama şirketlerinin tercihleri. Kiralama şirketleri genellikle maliyeti ve bakım masrafları düşük, tasaruflu ve yeteri kadar konfor, performans ve donanımı sağlayan araçları tercih ederler. Çevrenize baktığınızda da son zamanlarda bu şirketlerin bu araca yöneldiğini görebiliyoruz.


   Ben alır mıyım? Eğer B sınıfı bir sedan alacaksam tercih listemin başında yıldızlarla süslü bir şekilde durur. Maliyetinin düşüklüğü, tasarufu, çok yetenekli ve kendini kanıtlamış 1.6 HDi dizel motoru ve şık tasarımıyla B sınıfı için gayet iyi bir araç. Çok geniş olan iç hacmiyle de B sınıfında en üst sıralarda diyebiliriz. Ancak kafamı kurcalayan güvenlik meselesi var. Alırken düşünürüm hatta bekleme şansım varsa biraz daha beklerim. Sebebi ise güvenlik konusunda hala resmi bir test sonucu almamış olmaları. Ayrıca donanım konusundaki bazı saçmalıklarda hafiften kızdırmıyor değil :D .  Bir an önce bu eksiklikler giderilirse yıllarca Renault Symbol ve Hyundai Accent serileri arasında gidip gelen B sınıfı sedan satışı liderliğine ortak olmaları kesin gibi.








Bu da kardeşi C-Elysee



Aradaki farklar küçük olsa da vence C-Elysee daha şık







Haftanın bulmacası: Aradaki 7 farkı bulun....Biliyorum biraz zor :(.... :D :D




   En önemli soru?? Neden Citroen C-Elysee değil de Peugeot 301'i tercih edeyim. Bu araçta karar kılanların uzun süre düşünecekleri soruyu sona sakladım. Tamamıyla aynı olan bu 2 araç arasından hangisini tercih etmeliyim sorusu gerçekten çok zor. Araçlar aynı fabrikada aynı bantta üretliyor. Araçların sürüş karakterleri bile birbirine çok yakın. Sadece logo ve isimler ayrıca mikroskop ile görülebilecek küçük tasarım detayı farklılıkları mevcut. Bu soruyu bir Peugeot yetkilisine soruduğumda aldığım cevap '' Peugeot Türkiye'de direk temsil ediliyor. Citroen ise distribütör yani aracı ile temsil ediliyor. Bu sebple parça ve işçilik fiyatları biraz daha fazla. Ayrıca Peugeot yıllardan beri Türkiye pazarında olduğu için daha güçlü bir imaja sahip. Bu sebeple hem 2. el değerini koruma konusunda hem de bayilik ağında Peugeot, Citroen'e göre daha iyi bir konumda. '' Ben de bu konuda Peugeot yetkilisine katılıyorum. Tabi bu Citroen'in tercih edilemeyeceği anlamına da gelmiyor. Küçük detaylarla da olsa biraz daha farklı ve c-Elysee bence daha şık ve fiyat konusunda genel olarak bir avantaja sahip. Burada tercih yine alacak kişiye kalıyor. Ancak ben Peugeot 301'den yana olduğumu söylemeliyim.


  










  
  

4 yorum :

  1. güzel yorumun için tesekkurler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenize sevindim. :) Bende ilginiz için teşekkür ederim

      Sil
  2. okan bey yorumunuz için teşekkür ben bu araçtan aldım ama 130 km hızla giderken; daha yüzlerce kez 2003 model toledom ile gidip geldiğim yerde ve viraj giriş dolayısıyla genelde aynı yerde frene dokunduğum bir noktada bu araçlada aynısını yapayım dedim araç yolun için bin bir güçlükle tuttum ve büyük bir hayal kırıklığı yaşadım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle hayırlı olsun diyeyim. Daha önce toledo kullanmadığım için yorum yapmam doğru olmaz. Ama aynı yol şartlarında kullanırken hava ve rüzgarında aynı olması durumu var. Tavsiyem bir daha denemeniz yakın bir zamanda tabi kendinizi tehlikeye atmadan. Hala içinizi rahat ettirmiyorsa o sınıftan farklı otomobillerle aynı yolu alarak sınıftaki diğer araçların neler yaptığını görebilirsiniz. Ayrıca Toledo da ESP yoktu benim bildiğim. Fakat bu araçta var ve ESP devreye girince alışık olmadığınız için panik olmuş olabilirsiniz. Şahsen bende bazen böyle durumlar yaşayabiliyorum.

      Sil