16 Şubat 2013 Cumartesi

Şehir içi SUV' si: Captiva






  Bugünkü test aracımız Chevrolet Captiva. SUV sınıfının yaratıcısı olan Chevrolet'in Avrupa pazarı için geliştirdiği ilk SUV olan Captiva şuan 2. nesiliyle piyasada. 2006 yılında piyasaya çıkan ilk nesli ile sınıf liderliğine oturan başarılı Captiva, şuan 2011 yılında çıkan makyajlı modelle sınıf liderliğine yeniden göz dikmiş durumda. General Motors'un Daewoo fabrikasını alarak yola çıktığı Chevrolet Avrupa modelleri ilk nesil Daewoo çakmalarının rezilliği sonrasında ( Kalos, ilk nesil Aveo gibi) ülkemizde Chevrolet'ye karşı bir ön yargı oluştu. Ancak Captiva bu önyargıdan neredeyse hiç etkilenmedi ilginç bi şekilde 2 sene sınıf lideri olarak kaldı. SUV sınıfının yaratıcısı, 78 yıllık SUV deneyimini Avrupa pazarında öğrendikleriyle harmanlayarak yenilediği Captiva hedefi 12'den vuran bir şehirli SUV olmuş. (Malum günümüzde SUV'ler araziye çıkabilenler ve şehirliler diye 2'ye ayrılıyor artık. :D ) Aracımızın rakipleri ise; Suzuki Grand Vitara, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Toyota RAV-4, Fiat Freemont, Honda CR-V, Renault Koleos ve kuzeni Opel Antara.( Altyapısı Opel Antara ile ortak) Gördüğünüz gibi çok kızgın bir rekabet ortamı var sınıfında. Teste geçecek olursak aracımız, zaten Türkiyedeki tek motor ve şanzıman seçeneği olan, 2.0 lt Dizel otomatik model. Araç LTZ adlı en üst donanım seviyesinden. Bu arada bu motorun üst vergi dilimine girmemesi için Chevrolet Türkiye tarafından özel olarak istendiğini belirtelim. Bu aynı zamanda GM'in Türkiye pazarını ne kadar çok dikkate aldığını gösteriyor.






   Tasarım konusunda Chevrolet makyajla birlikte tam bir Avrupalı olmuş. Araç kesinlikle etkileyici. Ancak 2006 yılından bu yana değişen sadece ön tasarım ve arka stopların rengi. Arka tasarımda bir iki farklılık daha olabilirdi bence yenilik adına. Ancak ön tarafta o eski ucuz görünümlü Captiva yüzünü atmış ve tam bir Avrupa aracı imajına bürünmüş. Modası geçmiş ve bence bu araca hiç yakışmayan şeffaf stoplar ise kesinlikle olmamış. Hani kendime bir Captiva almış olsam hemen sanayiiye gider eski! Captiva'nın arka stoplarını taktırırım, o derecede beğenmedim. İç tasarım ise çok şık ve kaliteli. Özellikle üst donanımdaki carbon görünümlü çıtalar çok şık.

 

 


Makyaj sonrası Captiva



Makyaj öncesi Captiva: Chevrolet makyajı Bostancı Oto Sanayide yapmış 




































   Performans beklentiniz 2.0 litrelik motorun 163 beygir ve 400 Nm torka sahip olduğunu duyunca iyiden iyiye artıyor. Ancak siz çok da birşey beklemeyin. Neden derseniz 6 ileri tam otomatik vites performans katili olarak bekliyor. Ayrıca gaz tepkileride biraz zayıf ne yazık ki. Motorun size vermek istediği şey çok hissediyorsunuz; ancak motor yaşlı bir memur gibi ağır aksak çalışıyor. Ama çalışmaya başladı mı da iyi iş yapıyor. Motor rakipleri arasında en güçlü olanı ( rakipler genelde 2.0 150 beygir civarı motorlar kullanıyor.) Ama araba sanki koşuya başlamadan önce esniyor, ısınıyor. Bu tepkisizliği vitesi manuele alarak azaltabiliyorsunuz. Ancak tam anlamıyla direkt bir tepkiye ulaşmak mümkün olmuyor. Bu hisserime rağmen 0-100km/s fabrika verisi olarak 11.2 sn ölçülmüş. Bu motor gücüne yakışmayan bir hızlanma. Yol tutuşu ise şarşırtıcı derecede iyi. SUV olması sebebiyle araç yerden yüksek ve ağır. Ancak yönlendirmek çok kolay. Bir kompakt hatchback tutuşu beklemeyin ancak B sınıfı hatchbackler kadar iyi diyebiliriz. Tabi ülkemize sadece 4x2'lik versiyon geliyor ki bu yol tutuşta büyük bir dezavantaj. Yüksek performanslı sürüşlere ise ESP tatlı bir şekilde müdahale ediyor ve aracı yoluna sokuyor. Bu araç daha çok uzun yolda biraz performans tadı verecek ama doyurmayacak bir şekilde üretilmiş. Hissizlik olayı ise direksiyonda da devam ediyor. Ancak sınıfı için başarılı bir yol tutuşu bu durumu biraz maskeliyor. Zaten SUV alanlar yol tutuştaki kaybı göze alan kişilerdir. Onlar için bu araç gayet fazlasıyla iyi gelecek eminim. Keşke 4x4 seçeneği de olsaydı o zaman gerçekten sınıfının açık ara üstünde olabilirdi. ( Honda CR-V'yi saymadım. O tam bir otoban SUV'u :D )

Bu motor bu arabayı haketmiyor. Daha iyilerine layık.



   Konfor konusunda ise Captiva tepkisiz kalmıyor. Kesinlikle çok rahat. Deri koltukların yumuşaklığı çok iyi ayarlanmış. Süspansiyon yollardaki o meşhur sarı-siyah setleri bile neredeyse hissettirmiyor. Bilerek çukurların üstüne sürdüm ancak konfordan hiç ödün vermedi. Ayrıca süspansiyon çok sessiz çalışıyor. İç hacim ilk 5 yolcu için gayet geniş. 6. ve 7. yolcu ise kesinlikle 1.50 m nin altında olmalı rahat edebilmek için. Aracın yol sesi yalıtımı iyi. Ancak yüksek hızlarda 120km/s üzerinde çok fazla rahatsız etmeyen hafif bir uğultu başlıyor. Motor sesi konusunda ise biraz daha iyi olabilirdi. ( Gerçi ben dizel sesini bile severim, sıkıntı olmadı bana :D ) Bu konuda D sınıfı araçlara yakın olması gerekirken C sınıfındaki araçların ortalamasında kalıyor.

Diz mesafesi çok geniş. Arka koltuk ise çok rahat değil. Minder kısmı kısa kalıyor.









Makyaj öncesi ön tasarım



Makyaj sonrası ön tasarım: Asıl makyaj öne yapılmış ve gerçekten başarılı olmuş



   Kullanım kolaylığı aracın boyutlarına göre üst seviye de. Direksiyon sertliği iyi ayarlanmış, şehiriçi manevralarda yormuyor. Boyutundan beklenmeyen
dönüşler yapıyor. Arka diz mesafesi çok geniş. Ek koltuklarda ise yer yok gibi birşey. Araçta bir MPV'yi aratmayacak kadar çok sayıda saklama alanı mevcut. Orta konsoldaki bardaklıkların altında bile raylı bir sistem mevcut. Bu sistemin altında neredeyse 2. bir torpido var. Ek koltukları açıp kapatmak çok pratik. Ayrıca bagaj kapağı 2 parçalı. Sadece cam kısmını açarak küçük eşyalarınızı yerleştirmede size kolaylık sağlıyor. Klima ve dokunmatik ekranlı müzik sistemini kullanmak çok rahat. Navigasyonu ise deneyemedim ne yazık ki. Bagaj hacmi ise 447 litre ile sınıf standartında( CR-V, Koleos gibi modeller ile neredeyse aynı ancak X-Trail ve Sorento çok daha fazla bir hacme sahip) Oturma poziyonu rahat ve arabaya hakim hissettiriyor. Direksiyondaki fonsiyonel tuşlar çok başarılı ancak sadece gündüzleri. Gece olduğunda koskoca Chevrolet direksiyondaki tuşlara aydınlatma koymayı düşünemediği için tuşlar gözükmüyor. Bugün kalitesiz diye eleştirdiğimiz markalarda bile mevcut olan ve olması da gereken bir sistem neden yok anlamak mümkün değil.

Arka koltuktaki dirseklikte dirseğinize yer yok. Kesinlikle çok saçma. O bardaklıkların üstünde kapak olmalıydı.



Güvenlik Daewoo çakması, Euroncap'den 1,2 yıldızı anca alan eski Chevrolet'lerden sonra imajı düzelmek için Chevrolet'in en yoğun çalıştığı kısım. Artık bütün arabaları yüksek puanlarla 5 yıldız alıyor. Ayrıca güvenlik donanımları tüm paketlerde tam olarak sunuluyor. Captiva'da bu geleneği bozmuyor. Bu boyutlardaki bir arabada şart olan ESP standart ve oldukça iyi çalışıyor. Fren hissi gayet iyi ve frenler aracı durdurmakta sorun yaşamıyor ( Ne yazık ki 100-0 verisi yok). Ayrıca eğim iniş kontrolü sayesinde yüksek eğimlerden güvenli inmek mümkün. Çekiş kontrol sistemi ve SUV'lerde kritik öneme sahip devrilme önleyici sistem aynı şekilde standart olarak sunuluyor. Bu arada 2. el olarak makyajsız Captiva düşünenler için önemli bir uyarı: 2009'a kadar olan üretimler Euroncap'dan 4 yıldız aldı. 2009'dan sonrakiler 5 yıldıza çıktı. Makyajdan sonra da 5 yıldız aldı ancak daha yüksek puanlarla.



Dokunmatik ekran opsiyonel
   Donanım ise şımartıcı seviyede. Test ettiğim araç en üst donanımda olan LTZ modeli. Ayrıca opsiyonel olarak alınan dokunmatik ekran ve geri görüş kamerasıyla araç tam bir lüks SUV olmuş. Usb ve AUX girişleri ile birlikte kaliteli bir ses sistemi standart. 2 donanım seviyesi arasında ise çok az fark var ( koyulaştırılmış arka cam, ısıtmalı elektrikli ön koltuk gibi) Yanlız park sensörlerinin standart olamaması çok saçma. Artık bu sınıftaki araçlar boyutları gereği bu sensörleri standart sunuyor. Chevrolet'inde bu konuda cömert davranmasını beklerdim. Ayrıca en üst donanımda ekran ve geri görüş kamerası standart olmalıydı, opsiyonel değil 7. koltuk sırasının standart olması ise fonksiyonellik açısından göz dolduruyor. Sonuç olarak özellikle yüksek güvenlik ekipmanı ile bu sınıfta beklenen donanımı sağlıyor. (park sensörleri hariç!)


Makyaj öncesi iç tasarım
Makyaj sonrası iç tasarım



   Kalite hissi makyajla birlikte artmış olsa da bence verilen paraya göre malzemeler biraz kalitesiz kalıyor. Görüntüsü şık ve kaliteli ancak parçalar bir C sınıfı hatchback arabada olsa kaliteli denilecekken 80.000 TL civarındaki bir SUV'de vasat kelimesini hak ediyor. Ses istemi ise bu kaliteye yakışıyor. LTZ'de sunulan 8 hoparlör arabadaki müzik kalitesini arttırıyor. Makyaj öncesi yeşil olan iç ışıklandırma maviye çevirilecek kalite hissi arttırılmış. Opsiyonel sunulan ekran ise başarılı. Klima ise bu boyuttaki iç hacmi gayet iyi soğutuyor.


   Eğlence faktörünü hissiz sürüş baltalıyor. Araç ile performanslı sürüş yapmak 163 beygirlik motor ve sınıfının üstünde yol tutuş sayesinde mümkün ancak hissiz direksiyon ve tepkisiz gaz sürüş zevkini düşürüyor. Ancak konforlu süspansiyon ve kaliteli ses sistemi ile uzun yolculuklarda sakin kullanımla keyif almak mümkün. Ayrıca yola hakim bakış açısı şehir içinde kendinizi iyi hissetmenizi sağlıyor. Ayrıca yeni ön tasarım şehir içinde daha elegant bir görünüm sağlayarak dikkatleri üzerine çekiyor. Ülkemizdeki Captiva'lar 4x2 olduğu için arazide eğlenmek gibi bir seçeneğiniz ne yazık ki yok. Bu araç için sıkıcı değil ancak pek de eğlenceli değil denilebilir. Aynı aile çay bahçesi gibi. Huzurlu ve rahat ancak heyecan arayanlar sıkılabilir.


   Sorunsuzluk da Chevrolet'in eskiden gelen bir geleneği. Son dönemdeki geri çağırmaları kafaya takmayın. GM hala dünyanın sorunsuzluk konusunda sayılı şiretleri arasında. Aracın garanti süresi 3 yıl. Satış danışmanının dediğine göre 3 yıl boyunca yol yardım hizmeti ücretsiz sunuluyor. Genel olarak araştırdığımda herhangi bir kronik sorundan söz edilmiyor. Ancak internette biraz gezindiğinizde genel olarak yetkili servislerden memnuniyetsizlik söz konusu. Yetkili servisleri hala tam oturtabilmiş değiller anlaşılan. Daha önceki yıllarda olan yedek parça stoğu sorunu ise yavaş yavaş giderilmiş gibi gözüküyor.


   Maliyete geldiğimizde araç SUV sınıfının 78. yılı anısına 78.000 TL 'den başlıyor reklamlar da da söylendiği gibi. ancak İstanbul'daki tüm bayilere sormama rağmen 78.000 TL'lik başlangıç paketli araç stoklarda kalmamış gözüküyor. Stoklarda sadece üst doanım olan LTZ bulunmakta, tabi sınırlı sayıda. Satış danışmanlarına göre yeni gelecek alt donanım seviyleri 80.000 TL civarında satışa sunulacak. Aynı şekilde LTZ'ninde fiyatında artış olacak. Almak isteyenlerin biraz daha aceleci davranmalarını tavsiye ediyorum. Ek donanım olarak( bence kesinlikle alınması gereken) geri görüş kamerası ve ekran ikilisi 2.000 TL. Ayrıca beyaz dışındaki tüm renkler metalik ve +1.300TL'lik bir ücreti var. Servis bakım ücretleri ise uçmuş durumda: 585TL. Bu 585 TL ilk 15 bin km bakımı ve sadece yağ ve filitre değişimi var. Bu ücret gerçekten çok fazla. Parça fiyatlarıda aynı şekilde can yakıyor. Araç başta uygun fiyatlı gözükse de astarı yüzünden pahalıya geliyor denilebilir.Yakıt tüketimine geldiğimizde ise şehir içi ortalama 7.7 litre. Şehir içinde ise 9.9 litrelik bir tüketim söz konusu. Ben biraz sert bir kullanım ile sakin trafikte 13 litrelik bir ortalama yakaladım. Sakin kullanımla 11 litre civarı mümkün gözüküyor.


   Bu arabayı kimler alır? Captiva premium bir görüntüye ve donanıma sahip fakat daha ucuz olan bir araç kullanmak isteyenlere, geniş aileye sahip ancak MPV kullanmak istemeyen babalara/annelere, SUV kullanmayı seven ancak arazi ile işi olmayanlara, şehir içinde yüksek ve güvenli bir araba kullanmak isteyen bayanlara, donanımlı ve az yakan bir SUV almak isteyen ancak 200.000 TL gibi bir ücret ödemek istemeyenlere( Premium SUV'lar genellikle bu civarda fiyatlandırılır.) yönelik bir araç.


Alır almaz bu stoplardan kurtulurdum....

   Bu arabayı alır mıyım? Biraz ürkek bir şekilde evet. Aslında sportif sürüş seven biri olarak pek bana yugun bir araba değil. Ayrıca bakım ve parça fiyatlarıda çok uçmuş durumda. Ancak konforu, imajı, 2.0 litrelik bir SUV'a göre makul tüketimi ve şımartan donanımıyla beğendiği bir araç. Ancak gidip bayiye ''0'' model bir araç almaktansa az kullanılmış 2. el almayı tercih ederim. Chevroletler ülkemizde hala tam olarak 2. el piyasası oturtabilmiş değil. Özellikle Captivalar çok fazla değer kaybediyor. Şahsen tam donanımlı ''0'' araca 88.000 TL vermektense ikinci elde 70.000 in altına 1 2 yıllık 20.000 km civarında bir Captiva almak çok daha mantıklı geliyor.Aradaki farka biraz daha para ekleyerek 2. el spor bir model alınıp performanslı haftasonu sürüşleri için hissiz Captiva'yı garaja park etmek mümkün :D. Benim tercihim bu şekilde olurdu.


  


  


  




  

7 yorum :

  1. Şaşırdım bu arac suv olamayacak kadar buyuk degilmi arkadaslar. Captivasi olan bir arkadasim var ve arasira arazilere giderken aloyorum. Valla ben hem arazisinden hemde asfalt performansindan memnunum. Arac once okan arkadasin bahsettigi gibi gec tepki veriyordu sonra araci yerli ustalariz ayarladi simdi roket sanki param olsa alirim hepinize de tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  2. hocam senin kritiği okumuşlar arka stopları atmışlar :)) led koymuşlar tabi fiyatlarada koymuşlar.. bi baksan yorum yapsan...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uyarınız için teşekkür ederim :). Bende geçen gün fark ettim değişikliği. Sanırım tasarımda da küçük oynamalar var. Sürüş konusunda değişiklik olduğunu sanmıyorum. Ancak en yakın zamanda bir Chevrolet bayisine gidip değişiklikler ile ilgili detaylı bir bilgi alacağım ardından da buraya ekleyeceğim :)

      Sil
    2. bende yarın gidip bi bakıcam.qashqai kullanıyorum 100 kmden sonra araba uçak moduna geçiyo içeriye bayağı bi rüzgar sesi alıyor.acaba siz ikisini kıyaslama yapabilirimisiniz..

      Sil
    3. Qashqai'yi çok kısa mesafede kullandım bir tanıdık vasıtasıyla. Ancak detaylı incelemem olmadı o yüzden ne desem yanlış olur. Ancak şu finallerimden kurtulursam eğer birçok segmentteki öncü otomobillerin karşılaştırmalarını yayınlayacağım :)

      Sil
  3. Yahşi captiva :)

    YanıtlaSil