21 Ocak 2013 Pazartesi

Konforlu Ağır Abi: Skoda Superb

Skoda Superb önden

   Bugün size Skoda Superb'den bahsedeceğim. Aslında çok ilginç bir hikayesi var. Superb'in ilk nesili 1934-1942 arasında üretilmiş. Ancak 2. nesil Superb 2001 yılında piyasaya sunuldu. Geliştimek için çok mu zaman harcadılar desek o da yanlış olur :D. Neden derseniz bence 2. nesil Superb tam bir fiyaskoydu. Gerek tasarım gerek de özellikler olarak ucuz bir Passat olmaktan öteye gidemedi. Günümüze dönersek eğer karşımızda 2008 yılında piyasaya çıkan yeni Superb var. Biraz yaşlı bir araba olduğunu kabul ediyorum ancak şu da bir gerçek bu araba Skoda ismine yakışır güzel bir araç olmuş ve kesinlikle hala yaşlı hissettirmiyor. Ülkemizde hem sedan hemde station kasalar ile satılıyor. Test ettiğim araç en çok tercih edilen  1.6 TDI Manuel Elegance sedan modeliydi.






   Tasarımdan başlayacağım. Gerçi bu konuda söylenecek çok birşey yok. Bu araba için söylenecek tek şey zevkler ve renkler farklıdır. Neden derseniz arabanın tasarımı çok uçlarda bir tasarım. Ya nefret ediliyor ya da seviliyor. Açık konuşmak gerekirse de seven sayısı az. Ben kendi adıma aracı beğeniyorum. Peki neden sevilemedi araç derseniz kesinlikle arka tasarım. Ön taraf lüks ve sert bakışlı iken arka taraf aceleye gelmiş. Ayrıca bu sınıf için farklı bir yan tasarıma sahip ve herkese hitap etmiyor. İç tasarıma geçersek kesinlikle güzel ve klasik. Süprizlere yer yok basit ve lüks. Özellikle en üst donanım olan Elegance'daki kaliteli ahşap ayrı bir hava katıyor.
Skoda Superb yandan
Superb arka tasarımSuperb iç tasarım


   Performans a geçtiğimizde beklenen ancak yine de insanı üzen bir durum var. Araçta 1.6 TDI motor var ve bu motor 105bg ancak 250 Nm'lik torka sahip. Bu veriler eğer küçük bir hatchback olsa veya küçük sınıf sedan olsaydı vayyy be derdik. Ancak bu araç 1500 kg ın üzerinde. Bu sebeple bu motor araca yetmiyor. Motor kesinlikle çok güzel, esnek ve hızlanmak istiyor. Ancak araba sanki motora cool bir şekilde ''bizden geçti yeğen'' diyor. Motor çırpınsa da fabrika verisi 12,5 saniye. Ama çok ilginç bir durum söz konusu. Arabanın içinde yüksek tork nedeniyle önce aracın iyi gittiğini düşünüyorsunuz ancak detaylı bir testle o kadar da esnek ve performanslı bir araba olmadığını anlıyorsunuz. Tabi motor bu aracı kaldırmıyor demek yanlış olur. Tork gayet yeterli araç için. Ayrıca Volkswagen mühendisliğini konuşturmuş ve motor araca yetiyor. Ancak süspansiyonlar da performanslı bir sürüş istemiyorum diye sinyal veriyor. Kesinlikle yol tutuş güven verici ama heyecan verici değil ne yazık ki. Yanlız eğer ESPsiz bir donanımda alırsanız yol tutuş güven vericiymiş virajlarda o kadar da kasmayayım demeyin araç 1500 kg üzerinde demiştim :D. Kısaca ESP şart diyelim

   Konfor ise bu arabanın işi diyebiliriz. O kadar yumuşak bir süspansiyonu var ki bunu en güzel anlatan yer yoldaki kabuslar olan yeni moda sert plastik tümsekler oluyor. O lanet sarı,siyah tümsekler birçok arabada az veya çok rahatsızlık verir yavaşlasak da ancak ben bu arabada bir çok kez yavaşlamadan o tümseklere girdim. Sonuç pürüzsüz bir geçiş. Kesinlikle konfor konusunda ucuz bir Mercedes diyebiliriz. Tam anlamıyla Mercedes değil ama sonuçta daha ulaşılabilir bir konfor. Arabanın boyutları da konforu arttıran ayrı bir özellik. Sınıfının 2. en geniş arka diz mesafesine* sahip (En geniş olanı Renault Latitude). Koltuklar çok rahat. Yalıtım mükemmel, dizel sesi yok gibi. Yol sesi ve rüzgar sesi mi dediniz? Hiç duymadım. Debriyaj yumuşacık ve kavraması anlaşılır derecede. Bu araba biraz daha şık bir tasarıma sahip olsa her yerde makam aracı olurdu.

   Kullanım kolaylığı dendiğinde ise konforlu bir kullanım ağır basıyor. Gerçekten rahat bir araç. Ancak klasik bir tabirle gemi gibi bir araba. Park sensörleri şehiriçi için olmazsa olmaz. Direksiyon tepkileri net. Ancak sanki direksiyon biraz daha sert olsa güzel olabilirdi. Güvenliği ve sürüşü etkileyecek derecede bir yumuşaklık yok tabi. Müzik sistemi, klima ve yol bilgisiyarının kullanımı basit. Ayrıca müzik sistemi dokunmatik ekrana sahip ve bu ayrı bir hava katıyor. Daha önce bir Volkswagen kullandıysanız arabaya alışmak çok kolay :D. Çünkü elektronik sistemler birçok altyapı parçası ve motor gibi Passat'tan çalınmış. Kimileri bu durumdan rahatsız ancak artık otomobil endüstrisi bu şekilde. Sürekli ortak parçalar kullanılıyor. Alışmak lazım.     Bagaj Skoda iki şekilde açılan bagaj kapağıhacmi 565lt. Kesinlikle etkileyici bir hacim. Ama daha da güzel bişey var. Bu arabada sedanın büyük bagaj kolaylığı ile hatchbackin bagaja ulaşma kolaylığı birleştirilmiş. Twindoor adındaki bu sistem sayesinde bagaj kapağı hem sedan gibi hemde tamamen açılarak bir liftback gibi açılabiliyor. Tek bir düğme ile aradaki fark ayarlanabiliyor. Satış danışmanının söylediğine göre bu donanım en üst seviye olan Elegance'da standart geliyor. Saklama gözleri yeterli. Bu araçta opsiyonel olarak kendi kendine fark etme sistemini alabiliyorsunuz. Denedim ve biraz daha gelişmeye ihtiyacı var diyorum. Ancak park etmek çok yorucu olduğu için almak mantıksız olmaz. Son olarak da yeni moda olan ve şehiriçinde çok işe yarayan Hill Holder* sistemi yokuşlarda büyük rahatlık sağlıyor.



Superb kaza testi   Güvenlik konusunda ödün vermiyor diyebiliriz. Araç Euroncap dan iyi bir puanla 5 yıldeız aldı. Ayrıca ağır olmasına rağmen başarılı frenler sayesinde 100km/s den 0 a 38 m civarında durabiliyor. Kesinlikle güven verici ve iyi ayarlanmış bir fren pedalı var. Ancak Skoda bu sınıftaki bir arabaya yakışmayan birşey yapmış. Başlangıç donanımı olan Active de perde hava yastıkları* yok. Bu sınıftaki bir arabaya yakışmıyor. Ayrıca ESP de yok bu da alt donanımlarda 5 yıldızı sorgulatıyor. Alt sınıf arabalarda kabul edilebilir ancak bu arabada bu durum çok saçma.

   Donanım Superb'in cömert olduğu bir konu. Far sensörü standart. Aux girişi standart. Elegance donanımındaki ses sistemlerinde SD kart girişi var ki bence Usb girişinden daha iyi birşey. Benim test ettiğim araç en üst donanım olan Elegance seviyesindeydi. Yok yok desek yeridir. Twindoor bagaj kapağı, ahşap kaplama döşemeler, ısıtmalı katlanır aynalar vs vs say say bitmiyor. En ilgimi çeken donanımı ise her seviyede standart olan arka bilgi ekranı ve arka havalandırma kanalları. Hoş bilgi ekranında sadece saat ve sıcaklık var ancak yine de lüks bir hava katıyor. Ayrıca koltuktan aynaya herşey hafızalı.

   Kalite bu araçta her yerde hissediliyor. Plastik kalitesi üst düzey. Bir kapı kapanma sesi var galeride en az 5 6 kez açıp kapattım kapıyı. (Gülmeyin bu parça kalitesi ve işçilik düzeyini en kolay anlayabileceğiniz yöntemdir :D ) Müzik sistemi çok kaliteli. Klimada aynı şekilde çok başarılı. Zaten Volkswagen'de kendini kanıtlamış sistemler. Döşemeler yine aynı şekilde kaliteli ve lüks. Araçta çok ince araştırmama rağmen göze batan bir işçilik kusuru bulamadım.

   Eğlence farktörü demeye dilim pek varmıyor. :D . Bu aracın sürüşüyle eğlenmek imkansız. Belki 1.8lt 160 beygirlik motoru alırsanız eğlenebilirsiniz. Tabi sadece düzlüklerde :D . Bu araçta eğlenmek değil rahatlamak olmalı amaç. Bu araçtaki kaliteli ses sisteminden güzel bir slow parça açıp bütün yolculuk boyunca konforun tadını çıkarmak en mantıklı şey.

   Sorunsuzluk denildiğinde Skoda'nın öyle sorunlu bir geçmişe sahip olmadığını görüyoruz. Ayrıca Volkswagen altyapısı ve motoru kullandığı için ayrı bir güven veriyor. Kronik sorun manuel vitesler için yok. Ancak internette DSG şanzımanlı (triptonik vites) araçlarla ilgili sorunlar görebilirsiniz.(DSG şanzıman seçeneği 1.6 TDI motorda bulunmuyor). Araçta DSG nin problemli olarak adlandırılan verisyonu bulunuyor. Birçok Superb sahibi bu durumdan şikayetçi. Otomatik model alacaksanız dikkat etmekte fayda var. Yeni modellerde yazılımın düzeldiği söylense de çok iyi araştırma yapmadan almayın derim.

   Maliyet denilince fiyat olarak 1.4 TSI benzinli motor ile 48000 TL den başlayan fiyatıyla neredeyse alt sınıf alacak müşterilere göz kırpıyor. Dizelde ise Türkiye'de çok tercih edilen 1.6 TDI motor Active donanım seviyesi ile 56000 TL den başlıyor. Fiyatı sınıfın en ucuzu denilebilir. En yakın rakibi Renault Latitude'den 4000 TL daha ucuz. Ayrıca sürekli rakibi olan kuzeni Passat'tan 9000 TL daha ucuz. Bu aynı zamanda standart bir Passat alacağınız fiyata en üst seviye olan Elegance donanım bir Superb alabileceğiniz anlamına geliyor. Test aracımın satış fiyatı 67000 TL. Bakım masraflarına gelince genelde Doğuş Oto bu konuda çok pahalı diye şikayet edilir. Skoda da bu şikayeti boşa çıkartmıyor. Servis sizi Volkswagen gibi üzecektir. Yakıt Tüketimine gelince araç fabrika verisi ile ortalama 5 litre. Ancak ben şehiriçi trafikte birazda sert bir kullanım stiliyle 6,8 lt lik bir değer gördüm ki fabrika verisi şehiriçinde 6,2 litre. Buda aracın ne kadar tutumlu olduğunu gösteriyor. Bu ağırlıkta bu sınıfta bir araba için gerçekten cimri lakabını hak edebilir.

    Bu arabayı kimler almalı?Bu arabayı sürüşle ilgilenmekten çok konforla ilgilenenler alır. Şöför ile kullanacaklar ise kesinlikle bunu seçenek olarak düşünmeli. Ayrıca ekonomik, kaliteli ve konforlu ilerlemek isteyen ve isme çok para vermek istemeyenler, kendini Türkiye'de yer etmiş olan Passat kıskacından kurtulup Superb keyfini yaşayabilir. Kısaca bu araç konfor ve kalite isteyen kişilerce alınmalıdır. Tabi bu aynı zamanda yaş ortalamasını 35 üstüne çekiyor :D. Ayrıca Combi versiyonu da aileleri hedefliyor. Hedefi tuturamadı Türkiye'de ancak Avrupa'da ailelerin gözde tercihlerinden.

   Ben alır mıyım?Konforlu sürüşünden büyük keyif aldım. Ayrıca ucuz olması da aklımı çelmiyor değil. Ancak ben gerek üniversite öğrencisi olmam gerek de sürüşe önem vermem sebebiyle almam. Ancak aklım kalır hatta zaman zaman (özellikle bozuk yollarda) bu arabayı çok özlerim. Ama eğer 35 yaş üstüne gelmiş olsaydım veya ekonomik durumum garajıma 2. bir araç alamama el verseydi bu benim sürekli kullandığım birinci aracım olurdu ve sürüş tutkum içinde gidip ikinci el ortalama fiyatlı bir spor araba alırdım. Keyif bu derdim. Hayaller işte naparsınız. :D
  


Diz mesafesi: Arka koltuğun minderi ile ön koltuğun sırtlığı arasındaki mesafe.
superb diz mesafesi
Superb'in devasa diz mesafesi





Hill Holder:Yokuş kalkış desteği. Araba sensörleri sayesinde yokuşu algılayarak yokuşta iken ayak frenden çekildiğinde kısa bir süreliğine freni çalıştırmaya devam ettirir. Bu sayade debriyaj-gaz ayarını yapmak için zaman kalır ve araç geriye kaydırılmaz. Bunu el freni desteği ile kalkmaya benzetebiliriz. Sadece araba yokuşlarda el frenini kendi indirip çekiyor diyebiliriz.

Perde hava yastıkları:

  

9 yorum :

  1. Detaylı ve eğlenceli anlatmışşınız teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Güzel bir anlatım şekli.. sade ve net..teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim ilginiz ve yorumunuz için

      Sil
  3. cok detayli ve guzel bir sunum kafamdaki bir cok karanlik nokta aydinlandi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim yorumunuz için amacıma ulaştığıma sevindim

      Sil
  4. güzel anlatım, yaklaşık 6 aydır kullandığım arabamla ilgili görmediğim bilmediğim detayları bile öğrenmiş oldum, kullanan biri olarak doğru tespitler yaptığını kesinlikle söyleyebilirim, araba özellikle uzun yolda keyif veren konforlu bir sürüşü var, ama tabii ki öyle manevralar yapabilen, ivmesi yüksek bir araba kesinlikle değil.

    YanıtlaSil
  5. merhaba okan kardeşim sade gerçekçi anlatımınla seni tek geçiyorum. number one olduğunu söylemeliyim. öncü olabilcek bir projem var.bunu seninle paylaşmak istiyorum.irtibata geçersen sevinirim.saygılar Kayhan ACAR

    YanıtlaSil
  6. Cok temiz anlatim. Tesekkurler verdiginiz bilgiler icin.

    YanıtlaSil