22 Ocak 2013 Salı

Boyu Küçük İşlevi Büyük: Skoda Citigo

   Bugün size Skoda'nın yeni ufaklığı Citigo'dan bahsedeceğim. Son zamanlarda en çok merakla beklediğim arabayı test etme ve inceleme şansı buldum. Citigo aslında Volkswagen Up'ın Skoda armalısı gibi bir araç. Ancak Ülkemizde Up satılmadığı için tek diyelim biz. Araç aslında Türk tükecilerinin fazla ufak olması nedeniyle pek tercih etmediği A sınıfından. Kia Picanto, Hyundai i10,Chevrolet Spark, Fiat Panda ve Citroën C1/Peugeot 107 ikilisinin rakibi. Bu araçlar özellikle Avrupa'da tam bir şehiriçi otomobili olarak görülüyor ve uygun fiyatları ile kapış kapış gidiyor. Skoda Citigo ise Fiat Panda ile birlikte bu sınıfın yeni üyeleri. Test aracımız ise Skoda Citigo 1.0 ASG Elegance. Araç benzinli ve otomatik bir model. Bu araç ufak ancak bahsedilecek çok şey var o yüzden hemen testimize geçelim.





   Tasarımı tek kelime ile özetlersek sadelik yerinde olur. Tamamen sade ama bir o kadar da şirin bir görüntüsü var. Çok farklı ama bir o kadar da basit ve sıradan. Kutu gibi ama güzel. Tabiki beğenmeyenler çıkacaktır ancak bence çok şık ve tatlı bir araba olmuş. Tam bu sınıf araba alacakların talebine uygun bir tasarım. İç tasarıma geçildiğinde sadelik devam ediyor. En ince konsola sahip fakat bu onun genişliği ve ferahlığına büyük katkı sağlıyor. Kısaca iç ve dış tasarımıyla oldukça şirin ve sade gözüküyor.






   Performans beklemek aslında büyük hata olur. Araçta 1.0 litrelik bir motor var ve 60 beygir güç ve 95 Nm tork üretiyor. Bu motor aracı ancak hareket ettiriyor desek yanlış olmaz. Özellikle otomatik vitesi otomatikleştirilmiş manuel olduğu için performansın p harfi bile yok bu araçta. Zaten fabrika verisi 0-100 15.2 sn olduğu için daha binmeden kıtaların kayma hızında ilerleyeceğinizi söylüyor size. Tabi bunda sadece motorun suçu yok. Gaz tepkileri biraz zayıf yani gaza bastığınızda güç çok geç geliyor. Aynı şekilde ASG şanzıman aptallaşabiliyor zaman zaman. Ancak yine de gazı köklediğinizde vites düşürerek en azından kıpırdanıyorum diyor size. Şanzımanı manuele alıp kullanarak biraz performans artışı sağlayabilirsiniz ancak emin olun gerek yok siz otomatikte keyfinize bakın derim ben. Ancak konu yol tutuşuna geldiğinde ilginç bir şekilde başarılı. Tabiki bir Fiesta veya Clio değil hatta i20 bile değil ancak kesinlikle beklenenden daha iyi ve güven veren bir yol tutuşu var. Örnek vermek gerekirse Clio II ye yakın bir yol tutuşu var dersek abartmış olmayız. Tabi ASG şanzımanlı modelde standart olan ESP nin katkısı büyük. ESP çok güzel ayarlanmış ve müdahale ettiğini hissetmiyorsunuz bile. Direksiyon tepkileri ortalama düzeyde ancak direksiyon yüksek hızlarda biraz yumuşak kalıyor. Ancak en başta dediğim gibi bu araçta performans beklemek eşeğe binip Gazi Koşusu'nda yarışmaya çalışmak gibi birşey. Son hızı fabrika verisi olarak 160 km/s ancak ben o hızlara çıkamadım. 120 km/s dolaylarına kadar çıktığımda ise arabada herhangi bir rahatsız edici tepki hissetmedim. Ancak bu araçta 160km/s den fazla yapmak yüksek güvenlik özelliklerine rağmen saçmalık olacaktır.

   Konfor bu araçta kulağa garip gelse de üst düzeyde. Gerçekten A sınıfı bir araç olmasına rağmen B sınıfı hatta bazı C sınıfı araçlarına yaklaşan konforlu bir süspansiyonu var. Tümseklerde aynı şekilde başarılı çalışıyor. Koltuklar ortalama bir rahatlık seviyesinde. Ancak otomobil koltuğundan bir restauran koltuğu konforunda. Yalıtımı bu sınıf için gayet iyi. Motor sesi çok yüksek değil. Ancak 120 km/s sonrasında biraz can sıkabilir. Rüzgar sesi de aynı şekilde. Ancak yol sesini iyi absorbe ediyor diyebiliriz. İç hacim ise baya bir geniş. 4 yetişkin geniş geniş seyahat edebilir. Diz mesafesi bu arabadan beklenmeyecek düzeyde neredeyse Skoda'nın bir üst sınıf arabası olan Fabia'ya aynı. ASG şanzımanın sarsıntılı vites geçişleri ise konforu baltalıyor. Tabi bir Toyota MMT vites kadar sarsıntılı değil. Zaten otomatikleştirilmiş manuel şanzımanların sarsıntıları en zayıf noktaları fakat Citigo da bu minimuma indirilmiş. Genel olarak baktığımızda ise konfor kesinlikle sınıfının üstünde.

   Kullanım kolaylığı bisikletlerde yarışacak düzeyde. Bu sınıfın en güzel özelliği küçük boyutları ve yumuşak direksiyonları sayesinde tam bir şehiriçi aracı olmaları. Citigo da bu özellikler fazlasıyla var. Ayrıca ince yapısı sayesinde görüş açıları mükemmel. Aynalar yeterli. Kısa burun ve düz arka kısım sayesinde park etmek çok ama çok kolay. Hill Hold sayesinde yokuşlarda geriya kayma yaşanmıyor. Park sensörü? Opsiyonel olarak servislerde takılabilir ama gerçekten gereksiz olur bence. Yol bilgisayarı, ses sistemi ve klima kullanımı çok basit ve sade şekilleri sayesinde hemen alışıyorsunuz. Devir göstergesi çok ufak ancak manuel modelde bile ona ihtiyaç duyulacağını düşünmüyorum. Kabin yerleşimi çok başarılı ve bu boyuttu araba için fazlaca saklama alanı mevcut. Tabiki bir Peugeot Partner Tepee gibi her yerden çekmece çıkmasını beklemek bu arabada çok komik kaçar. Bu boyuttaki bir arabada kapı içlerine şişe sığıyorsa sevinmelisiniz ki Citigo'da bu sevinci yaşayabilirsiniz. Torpido açacağını askılık olarak kullanabilme özelliği ilginç. Aynı şekilde koltuk yanlarındaki filelerde telefonlar için ince bir ayrıntı. Çok beğendiğim bir özelliği de arabadan el frenini çekmeden inmeye çalıştığınızda sizi uyarması. Özellikle dalgın ve acemi sürücüler için çok hoş bir detay. Bir sürü hoş detay var ama en basit detay sürücü tarafından yolcu camını kapatma tuşu yok. Gerçi bu sınıftaki C1/107 ikiliinde de durum bu şekilde. Bir tuştan büyük bir yer ve para kaybı olmazdı bence. Arka camlar kelebek cam şeklinde açılıyor ama aerodinamik özellikleri bozmamak için yapıldığından çok da üstünde durmamak lazım zaten ön cam açıldığında arka taraf yeterince havalanıyor. Arka kapılar ise çok dar ve iniş biniş zor.  Bagaj hacmi ise alışveriş torbalarına ancak yetiyor. Geniş değil ancak derin olması sayesinde kullanışlı değil ama kullanılabilecek seviyede bir bagaj. Bu boyut için gayet iyi. Ayrıca acil durumlarda arka koltukları yatırabilirsiniz.

Citigo'nun bagaj hacmi: Daha çok günlük eşyalar için.


Citigo diz mesafesi
Citigo'nun arkadaki geniş hacmi. 2 yolcu arkada çok rahat seyahat edebilir


























   
   Güvenlik konusunda ise sizi epey bir yanıltıyor. İncecik kapıları, minicik boyutuyla teneke izlenimi verse de
aslında Euroncap'dan aldığı 5 yıldız ile güvenli olduğunu gösteriyor. Bu arabayı kullananlar eğer birisi size ''Teneke oğlum,ölcen içinde'' gibi saçma yorumlar yaparsa kapı gibi 5 yıldızlı pekiyisi var abisi diyerek ufaklığınızı savunabilirsiniz. Birçok arabanın standart listesinde bulunmayan ancak hayati öneme sahip yan hava yastıkları bu araçta standart. Ayrıca eğer manuel değil otomatik şanzıman tercih ederseniz ESP ile virajlarda da güvendesiniz.City Safe donanımı sayesinde bu araç ile şehir içi trafikte kaza yapmak neredeyse imkansız.

Skoda Citigo Çarpışma Test
Skoda Citigo Volkswagen Up! tamamen aynı olduklarından sadece Up! ile test yapılmış ve sonuç 2si içide geçerli sayılmıştır. Seat Mii modeli içinde Up! ın test sonucu kabul edilmiştir.






   Donanım konusunda yine boyundan büyük işler yapıyor. Isıtmalı elektrikli yan aynalar, Aux girişli ses sistemi, otomatik şanzımanda sunulan Hill Hold sistemi ve ESP gibi üst sınıf araçlarda bile zor bulunan özellikleri standart olarak barındırıyor. Donanım olarak 2 seviyeye sahip. İlk seviye manuel ile satılan Ambition seviyesi. Üst seviye Elegance ise sadece otomatik donanımla geliyor. Elegance donanım Hill Hold ve ESP dışında anti-patinaj sistemi,sis farları ve ses sisteminde fazladan 4 hoparlöre sahip (ambition donanımda 2 hoparlör var). Ve en sevdiğim özelliği ise sona sakladım. City Safe adındaki sistem 30km/s hıza kadar acil durumlarda sizin yerinize fren yapıyor. Yani trafikte dalgınlıkla kaza yapmak imkansız gibi birşey. Denedin mi peki derseniz açıkçası korktum. Çünkü test güzergahında durduğum yerler hep yokuştu ve araçlara çok yaklaşmak istemedim. Ama söz konusu Volkswagen mühendisliği olduğunda güvenim tam o yüzden kefilim. :D


   Kalite bu araçta vasat seviyede. Tabiki bu arabadan çok fazla kalite beklemek saçma olur ancak ben Kia Picanto'daki iç malzemeleri daha kaliteli bulmuştum. Klima standart Volkswagen grup kliması ve iyi çalışıyor. Ancak ses sistemi zayıf. Hele ki manuel model alırsanız çıkışta hemen sanayiye uğramanızı tavsiye ediyorum. Döşemelerin kalitesi sınıf standartları üzerinde. Genel olarak sert plastik kullanılmış ancak gözü rahatsız edecek bir kalitesizlik yok. Ayrıca kapılarda plastik minimum düzeyde tutulmuş ve bazı yerlerde kapı aksamı açık duruyor. Bazıları bundan rahatsız olsada beni çok etkilemiyor hatta hoş gözüküyor. Ancak uzun yolda dirseğinizi acıtabilir.


   Eğlence faktörüne gelirsek bu aracın sürüşü şaşırtıcı derecede eğlenceli diyebiliriz. Evet çok yavaş ancak virajlarda, özellikle beklentimin düşük olmasına rağmen sınıfının üstünde bir performans sergilediği için, yüzümü gülümsettiğini söyliyebilirim. Ama ses sisteminin zayıflığı eğlence faktörüne büyük balta vuruyor. Hele ki benim gibi yolda kesinlikle müzik olmalı diyen birisi için büyük sıkıntı. Ancak ufacık boyutu ile şehiriçinde eğlenceli bir sürüşü var diyebiliriz ayrıca otoyolda da sizi gülümsetmese bile tatlı bir tebessümü hak ediyor.




   Sorunsuzluk kavramına geldiğimizde araç çok yeni olduğu için üstündeki Skoda armasına ve altındaki Volkswagen mühendisliğine güvenmekten başka bir çare kalmıyor. Ancak Volkwagen grubun özellikle son senelerde sorunsuz modeller çıkarması bu güveni artırıyor. Garanti süresi ise 2 yıl olarak belirlenmiş. Belirtmeden geçemeyeceğim test aracı yeni olmasına rağmen duraklamalar esnasında fren pedalında titreme vardı. Nedeni hakkın tam bir bilgi alamadım o yüzden olumsuz bir yorum yapmayacağım.


   Maliyet bu arabanın zayıf noktası. Citigo 26.682 TL fiyat ile manuel şanzıman ve 30.673 TL ile ASG şanzımanla satılıyor. Bence bu fiyatlar çok yüksek. Çünkü şuan Skoda Fabia'yı 1.2 70 beygir motor ve üst seviye donanım paketi ile 30.000 TL ye almak mümkün. Buda bir çok kişinin aklına daha Skoda'dan çıkmadan çelmeye yetiyor. Bu araç 2.000-3.000 TL daha ucuz olsaydı kesinlikle cazip olurdu ancak çok satılmayan A sınıfı için fiyat biraz fazla gibi geldi. Tabi burada en masum araç Citigo çünkü sınıfının en donanımlı ve ucuz arabasıdır kendisi. Kendisini en yakın rakip 29.000 TL civarındaki Chevrolet Spark(Otomatik seçeneği yok). Aynı şekilde bakım masraflarıda yüksek. 15.000 km de bir bakıma giren Citigo için bir periyodik bakım masrafı 300 tl civarında. Birçok parçada kaliteden kısılmasına rağmen bakım fiyatları daha iyi ve kaliteli olan Fabia ile aynı. Ancak yakıt tüketimi Citigo'nun en büyük kozu. Citigo Çek Cumhuriyeti’nde düzenlenen Ekonomi Maratonu 2012’de düşük yakıt tüketimi rekoruna imza attı. Fabrika verisi olarak ortalama 4.4 litre yakıyor (Manuel 4.5 litre). Şehir içinde ise 5.3 litre deniliyor ve ben hafif trafik ve sert bir kullanım ile 6 litre ortalamayı gördüm. Bu araçla 7 litre tüketim barajını aşmak biraz zor. Adeta dizel gibi bir motor.

   Bu arabayı kimler alır? Citigo'yu otomobilini sadece taşıt olarak gören ve amacı bir yerden bir yere güvenli seyahat olanlar, arabalarla ilgili olmayanlar ve sürüşü zayıf olanlar, ilginç ve şehiriçinde pratik bir araba isteyenler, ekonomik sürüş düşkünü olanlar ve trafikle arası iyi olmayan bayanlar tercih edecektir. Ailelerde şehiriçinde kullanmak için yedek bir araba olarak düşünülebilir. Örneğin evin çocuğu ve annesini toplu taşımadan kurtaran pratik bir çözüm olabilir. Ancak kesinlikle ailenin tek aracı olabilecek pozisyonda değil :D


   Ben bu arabayı alır mıyım? Kesinlikle hayır. Kıtaların kayma hızında ilerliyor ve sarsıntılı otomatik şanzıman bana göre değil. Hani fiyat biraz düşük olsa kesinlikle aklımın bir köşesinde kalır çünkü çok tutumlu ve ufak boyutlarıyla tam bir şehiriçi otomobili. Özellikle öğrenciler için gayet iyi.( Zaten Skoda'da bu araçla gençleri hedeflemiş.) Ayrıca eğlenceli bir sürüşü var ancak benim için yeterli değil. Hele bu fiyatla Citigo almaya gitsem Fabia alıp dönerim kesinlikle. Ama illa A sınıfından bir araç alınacaksa fiyat avantajı, tutumlu motoru, Skoda kalitesi ve Volkswagen mühendisliği yüzünden ilk düşüneceğim araç bu olur.


Volkswagen Up Seat Mii
Skoda Citigo'nun kardeşleri Volkswagen Up ve Seat Mii

15 yorum :

  1. yorumunuz çok doğru emeğinize sağlık. Aracın otomatik
    vitesini test ettim 1. vitesten 2. vitese gecişte kafa öne yapışıyor. asg şanzıman cok yeni . dsg zevki yok. Klasik otomatik zaten ayrı bir keyif ,hiç beklememek lazım. Ama sanroof muthiş keyif, A segmente gore. surucu 1.85 ustu ise arkaya anca cocuk sığar. Skoda için A segment de asg şanzıman olarak fiyat yüksek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    2. Yorumlarımı beğenmenize sevindim. Söylediklerinize kesinlikle katılıyorum. B sınıfı hatchback modellere çok yakın bir fiyatlandırılması var. Biraz daha fazla fark olmalıydı.

      Sil
  2. Yorumlarınız objektif ve doyurucu olmuş.

    YanıtlaSil
  3. Gerçekten doyurucu ve objektif değerlendirmeler yapmışsınız.

    YanıtlaSil
  4. çok detaylı güzel bir anlatım teşekkürler
    arabadan vazgeçtim direk :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlatımı beğenmenize sevindim :) . Ancak neden vazgeçtiniz acaba merak ettim :D

      Sil
  5. merhaba
    bu arabayı kimler alır kısmındaki kriterlere birebir uyuyorum neredeyse. ama yine de fiyatı fazla mı sizce? aslında otomatik vites 0 km araçlara baktığımız zaman 36-37 binin altında araç yok gibi. bir de dizel seçeneğini göz önüne koyduğumuzda fiyat 40 bini aşıyor ki benzinli otomatik modelinin neredeyse dizelden bile az yaktığını okudum.daha yeni ehliyet alacağım. şehirlerarası yolculuğa uzuuunca bi süre cesaret edemeyeceğimi düşündüğümde bana gayet mantıklı geliyor. bir de benim gibi yıllarca toplu taşım eziyetini çekmiş birine konfor ve motor performansının çok fazla bi şey ifade edebileceğini düşünmüyorum. ne dersiniz? almalı mıyım?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fiyat konusunda yazıda da belirttiğim gibi biraz fazla. Üst sınıf gibi bir fiyatı var. Dizel ve benzinli konusunda ise yaptığınız kilometre ile ilgili. Uzun yol yapmayıp sürekli şehiriçinde kullanarak fazla kilometre yaparsanız da dizel gerekebilir. Bunun için hesaplama yapmanız lazım. Dizel'in farkını ne kadar sürde amorti edeceğinizi hesaplarsanız daha rahat edersiniz. Konfor ve performans konusunda ise emin olmanız lazım. Evet şuan bir an önce bir otomobile binmek istiyorsunuz anladığım kadarıyla fakat malum insanız hep biraz daha fazlasını isteriz buna göre bakmak lazım. Citigo bence çok başarılı bir şehir aracı ancak tek dezavantajı fiyatı. Ancak eğer çok fazla donanım merakınız yoksa ve küçük (1.2 litre gibi) bir motora sahip manuel bir araba kullanırım derseniz B sınıfı modellerede bakabilirsiniz.

      Sil
  6. Teşekkürler yorumlarınız çok doyurucu olmuş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim ilginiz için. Beğenmenize sevindim

      Sil
  7. Bu yorumu okumama rağmen gittim test ettim ve aldım. Kesinlikle söylediklerinizle alakası yok. Fiyatı şu an 36,500 (otomatik modelin) bundan daha ucuz daha az yakan daha guvenli daha konforlu ve otomatik A sınıf araç yok. Varsa link verin bi zahmet. Alacak olanlar kesinlikle korkmasın.

    YanıtlaSil
  8. Okan merhaba,

    Artılarını eksilerini araştırdım ve İstanbul içinde kullanmak üzere ilk arabam olacak. Citigo almak istiyorum. Türkiye pazarında su an neden sıfır olarak getirilmiyor bilgin var mı? 2.el olarak düşük kilometrede 2013 model bi kaç tane bulabildim sadece. Bunlardan birini almam riskli bi hareket mi olur? Yedek parça servis gibi konularda sıkıntı yaşamam diye düşünüyorum. bu konuda yardımcı olabilir misin?

    Teşekkürler,

    YanıtlaSil