Bu yazıdaki konuğum BMW X1. BMW X1 modeli aslında 2010 yılında piyasa çıkan bir model. Ama eminim bir çoğunuz yollarda görmemişsinizdir bile. Çünkü BMW X1 hem Türk tüketicinin pek de alışık olmadığı Crossover tarzı bir araç. Yani SUV ile station karışımı bir otomobil. Ayrıca X1 piyasaya ilk çıktığında sadece BMW'nin meşhur 2.0 dizel motoru ile geldi ve vergiler dolayısıyla fiyatı çok pahalıydı. 150.000 TL'ye varan fiyatı hala ürkütüyor. Ancak BMW bir yenilik yaptı ve 1 serisi ve 3 serisi modellerinde de kullandığı başarılı çift turbo 1.6 benzinli motoru X1'e uyarladı. Ayrıca küçük makyaj dokunuşları yaptı. Bu sayede fiyatı da daha makul bir hale geldi. Şimdi detaylara girip X1'in nasıl bir otomobil olduğuna bakalım. Test aracımız X1 sDrive16i arkadan itişli otomatik şanzımanlı model.
Tasarım konusunda başlarsak aslında X1'in tasarımı pek çok kişi tarafından çirkin bulundu. Bence kendine has hoş ve yırtıcı görünüme sahip bir tasarımı var. Ön tarafta ve arka tarafta BMW'nin marka diline ait çizgiler olsa da yine de en çok tasarımıyla en çok sıyrılan modellerden biri. Ancak Crossover olması sebebiyle station vari bir tasarıma sahip ve bu biraz can sıkıyor. İç tasarıma geldiğimizde ise bir önceki kasa 1 serisi ile 3 serisinden tatlar var. Biraz eski kalmış bir tasarım olsa da sade ve kullanışlı.
İç tasarım bir önceki 3 serisi ve 1 serisi modellerinden miras |
X1 özellikle arka tasarımı nedeniyle çok eleştiriliyor. İlginç olan ben beğendim aslında :) |
Performans konusunda uzman olan BMW yine rüştünü ispatlamış. 1.6 litre motor 116i'den 8 beygir daha güçlü ( 116i 135 beygir). Araç yaklaşık 1.5 ton ağırlığa sahip olsa da 1.6 litre motor ile BMW'nin son nesil 8 ileri tam otomatik şanzımanı çok başarılı çalışıyor. ( BMW gibi bir marka neden çift kavramaya geçmiyor demeyin çünkü bu 8 ileri otomatik şanzıman, şanzımanların gurusu diyebileceğimiz ZF firması tarafından yapılıyor ve çift kavramaları aratmayan bir hıza ve kaliteye sahip. Ayrıca daha güvenilir. ) Aracın 0-100 km hızlanması yüksek ağırlığına rağmen 10 sn'nin altında ( 9.7 sn ). Yol tutuş konusunda her ne kadar yerden yüksek bir araç olsa da BMW'nin iyi süspansiyonları sayesinde çok başarılı. Hatta birçok standart stationa ve SUV'ye göre daha iyi diyebilirim. Direksiyon tepkilerini ise başarılı buldum. Arkadan itişin avantajı sayesinde tepkiler çok net ve pürüzsüz. Ayrıca arkadan itiş ancak kullanılması daha uysal (bilindiği gibi arkadan itişlerin tepkileri daha farklı olur ve kontrolü dikkat, tecrübe ister genelde) Her ne kadar arazi aracı havası olsa da sonuçta bir crossover ve 1.6 litre motorda sadece arkadan itiş olduğu için çiftlik yollarında bile zorlanması mümkün. Ancak ben arada patika yollara çıkıyorum, çiftlik evine gidiyorum diyenler için 2.0 litrelik motor daha mantıklı çünkü o motor xDrive adındaki 4X4 sistemine sahip. Bu nedenle yol tutuş konusunda da daha başarılı olacağına eminim 2 litrelik motora sahip versiyonun. Her ne kadar başarılı bir araç desek de X1 zaman zaman yüksekliği nedeniyle zorlanmıyor değil. Bu durumlarda ise ESP çok tatlı müdahale ediyor. Özellikle bazı araçlarda ESP sert müdahale ederek sürücüyü panikletirken X1'in müdahaleleri bana çok sakin ve tatlı geldi.
BMW'nin saygı duyulası 8 ileri otomatik şanzımanı |
Bir BMW klasiği. Akü aracın ağırlık dengesini korumak için arka tarafta konumlandırılmış. Run-flat* lastikler sayesşnde normalde yedek lastik için kullanılan bölüm aküye verilmiş. |
Konfor konusunda ise X1 biraz daha iyi. Süspansiyonların darbe emişi çok başarılı ve çok sessiz çalışıyorlar. Özellikle bir BMW olduğu için (yanlış anlaşılmasın genelde sert ve sürüş odaklı süspansiyon yaptıkları için :D) iyice garanti bir test olsun diyerek cidden bozuk ve şantiye yolu gibi kullanılan bir sokaktan geçtim, sonuç; süspansiyonlar hala sessiz süspansiyonlar ise çok büyük çukurlar olmadığı sürece gayet iyi.İç hacim de yeterince geniş olduğu için gayet rahat bir otomobil. Koltukların tasarımı ve konforunu beğendim. Yalıtım konusunda da geldiğimizde içeride hiç ses yok neredeyse. Üst devirlerde dizel sesi geliyor ama rahatsız edici değil hatta güzel bile denilebilir. Yol ve rüzgar sesi yalıtımı ise baya iyi.
Diz ve baş mesafesi hem ön hemde arka tarafta gayet yeterli. Dirseklilerin yerleşimi gayet iyi.
Bagaj bölmesi böyle bir araç için daha fazla olmalıydı |
Çift katmanlı yapı ise kullanışlılığı artırıyor. |
İç mekandaki bardaklık enteresan. Kullanmadığınız zaman dirseklikteki gözde saklıyorsunuz. |
Bardaklığı kullanmak istediğinizde ise alıp yuvasına takıyorsunuz. Pek pratik bir yaklaşım değil. Ama hiç yoktan iyi |
Güvenlik konusunda ise BMW X1'de şansa yer yok. Euroncap'den gelen 5 yıldıza sahip X1'de ESP standart. Ayrıca Eğim İniş Kontrolü, adaptif farlar* gibi teknolojik oyuncak seçenekleri sunuyor. BMW'ye yakışan viraj performsn kontorlü gibi teknolojiler de X1'in yerden yüksekliğine rağmen virajlarda stabil kalmasına yardımcı oluyor. Frenlere geldiğimizde çok hisli ve güven verici diyebiliriz.
Donanım konusu da BMW kendini geliştirmiş diyebiliriz. Artık otomatik klima ve çok fonksiyonlu deri direksiyon standart :D. Şaka bir yana gerçekten gerekli birçok donanım standart olarak sunuluyor ve yazılmıyor bile. Mesela otomatik aynalar BMW tarafından o kadar kanıksanmışki donanım listesinde yazmıyor bile ( gerçi bu kadar para verdikten sonra bi zahmet :D ). X1' otomatik klima dışında USB-Aux bağlantıları, ön-arka park sensörleri, yağmur sensörleri ve patlasa da uzun bir süre gidebilen Run-Flat lastikler standart. Ayrıca spor paket alarak spor ön koltuklar, kırmızı-siyah iç döşeme alınabilir. Techno paketi ile geri görüş kamerası, bi-xenon farlar alınabiliyor. Bu tarz paketler eklenerek standart donanım zenginleştirilebilir. Favorim paketim ise M süspansiyon, M tamponlar ve M direksiyon sunan M Sports Pack :D.
AUX ve USB girişleri standart. |
iDrive sistemi çok güzel ve kullanışlı |
Kalite konusunda ise X1 gayet iyi. Malzemeler ve işçilikler başarılı. Tabi taban olarak 1 serisi seçildiği için kalite olarak da eski 1 serisi gibi o yüzden son çıkan BMW modellerine göre ( Yeni 1 serisi, Yeni 3 Serisi ) düşük diyebiliriz. Ses sistemi çok kaliteli. Klima ise işini çok iyi ve hızlı yapıyor.
Göstergeler klasik BMW stilinde. Okunması gayet kolay. |
Eğlence faktörüne gelirsek aslında bu aracın temel amacı o. Reklamlarda da bunu yansıtıyorlar. Ancak diğer BMW otomobilleri gibi saf sürüşe yönelik eğlenceden çok hobi eğlenceleri veya aile ile gidilen eğlencelere yönelik. Tamam sürüşü sıkıcı değil hatta yere yakın olup sportif iddası olan bazı araçlara göre bile baya iyi. Ancak bu araç örneğin tüplerini bagaja koyup kumsala dalışa giden veya çadırı, malzemeyi toplayıp kampa giden hobi severleri ve eşyaları, ailenin evcil hayvanını alıp pazar gezmesine çıkmaya yönelik bir otomobil. Ama bu gibi işler yapmadığınızda X1, virajlarda biraz eğlenmenize izin veriyor. Ayrıca müziği açıp sakin bir ve pürüzsüz bir sürüş isteğinize de cevap veriyor X1.
Sorunsuzluk konusunda ise BMW'nin pek sıkıntısı yok diyebiliriz. Aracın bakım aralığı 15.000 km'de bir ancak Mercedes gibi BMW'de kullanıma göre kendisi bakıma çağırıyor. Yani km'ye değil BMW'nin bilgisayarına bakılacak.
Maliyet konusuna genildiğinde 2010'dan beri X1 ne çektiyse bu konudan çekti diyebiliriz. 2.0 lt dizel motorla birlikte araç 150.000 üstünde bir fiyata satılıyordu. Ancak yeni gelen 1.6lt motor ve arkadan itiş seçeneği ile 105.000 TL'den satılıyor. Peki rakipleri dersek işte orası büyük bir soru işareti. BMW yetkililieri ile de uzun uzun tartıştık ama hem fiyat hemde yaptıklarına bakınca tam bir rakip bulamadık. Ama kasa tipi olarak (station-crossover) en yakın rakip A4 allroad quattro. Ancak bu araç A4 altyapısına sahip o yüzden hem sınıf hem de fiyat olarak hala X1'in üstü. Sınıf olarak baktığımızda kasa tipi farklı olsa da en yakın rakip Audi Q3. Tabi genel olarak tamamen ayrı telden çalıyor. Fiyatları ise 2.0 dizel seçeneği ile 137.000 TL'den başlıyor. Dizel alacaklar için ucuz ama normalde pahalı :D. Yeni çıkan Volvo V40 Cross Country ise hem fiyat olarak hemde sınıf olarak en yakın model. Ayrıca 1.6 benzinli seçeneği olduğu için rekabeti iyice kızıştırıyor. Fiyat olarak ise 76.000 TL'den başlayarak X1'e göre baya bir avantajlı olduğunu gösteriyor. Bakım fiyatları ise 750 TL civarında ve insana '' Arslan besleyen yemine katlanır'' dedirtiyor. Ama yinede biraz daha makul fiyatlara düşürülmeliydi bence. Yakıt tüketimine gelirsek araç şehiriçinde 9.2 litrelik bir değere sahip. Ortalam tüketimi ise 7.3 lt olarak verilmiş. Ben sert kullanım ve hafif trafikte, bozuk yollarda 11 lt civarında bir tüketim elde ettim. Ancak sakin bir kullanımla verilen değerlere ulaşmak mümkün.
Kasa tipi olarak en yakın rakibi A4 Allroad Quattro. Ancak fiyat olarak aralarında uçurum var. |
Bu otomobili kimler alır? Bu otomobil daha çok bayanlar ve hobileri için aracından yer arayanlara göre bir otomobil. Araç aynı zamanda farklı bir aile otomobili isteyen babalara da hitap ediyor. Özellikle kasa tipi ve fiyatı sayesinde rakipsiz olması farklılık isteyen müşterileri kendine çekiyor. Kullanımı SUV'lere göre daha kolay, hacmi yeterli ve yerden yüksek yapısı sayesinde bayanların çok sevdiğini ve özellikle satın aldıklarını da söylemem lazım. Ama asla bu sadece bayanlara yönelik gibi bir düşünceye kapılmayın beyler :). Çünkü o sonuçta bir BMW ve diğer BMW'lere göre biraz daha konfora yönelmiş olsa da hala sürüşü çok zevkli bir arkadan itişli.
Bu otomobili alır mıyım? Sadece tek bir otomobil alacaksam bu otomobili tercih etmem. Nedeni ise sportif ağırlıklı otomobiller daha çok seven biri olmam. Bu otomobile vereceğim para ile illaki ''0'' bir BMW alacaksam 316i alırım en azından. Ama illa bu tarz otomobil istersem fazla hacime ihtiyacım olmadığı için Volvo V40 Cross Country bana daha uygun. Hem bence tasarım olarak daha iyi hemde yeni piyasaya çıkmış bir model. Ayrıca fiyat olarak daha avantajlı. Ama aile otomobili olarak bu tarz bir otomobil alınacaksa X1 biraz daha ağır basıyor. Ayrıca arkadan itiş zevkide bir diğer avantajı X1'in.
Run-flat lastik : Run flat teknolojisine sahip olan lastikler ile lastik Patlasa bile 80 km hızla en az 80 km güven ile yol alabilirsiniz. Böylece zor ve tehlikeli bir durumda lastik değiştirme işinden kurtulmuş olursunuz. Stepne (yedek lastik) taşımak zorunda olmayacağınız için otomobilinizde daha çok yeriniz olur ve otomobilinizin ağırlığı azalmış olur.
Arabanın sakin kullanımda fabrika verilerini yakalayacağı falan yok. Sakin kullanımda 12-13lt. biraz performanslı kullanırsanız 15-20lt. görmek işten bile değil...
YanıtlaSilYazılarını beğenerek takip adiyorum. Eline sağlık. İlgini çekiyorsa Fiat 500L testi talep ediyorum ilk fırsatta.
YanıtlaSilTeşekkür ederim ilginiz için :) İlk fırsatta bende o aracın testine gideceğim.
SilArkadaşın dediği gibi yakıt performansı problemli olabilir. ancak amaç eğlenmek ise komfor ise başka tabi. Bire bir diyebiliriz.
YanıtlaSilYaklasik bir ay oldu alali yakit tuketimi haricinde kotu bir tarafi yok ort. 14 lt. benine verecegim fark paranin yarisiyla dizelini almadigima pisman oldum. cok zarar etmeyecegimi bilsem bugun satarim.
YanıtlaSilNedense aracın resmini ilk gördüğümde aklıma eski Subaru Forester'ler geldi " Peki rakipleri dersek işte orası büyük bir soru işareti." sözünüze istinaden. :)
YanıtlaSil