9 Temmuz 2013 Salı

Hızlı İtalyan : Alfa Romeo Giuleitta




 


   Bugün ki konuğum Alfa Romeo Giuleitta. Giuleitta birçoğumuza yeni bir model ismi gibi gelse de aslında ilk Alfa Romeo Giuleitta 1954-1965 yılları arasında üretilen ve sedan, coupe ve convertible model seçeneklerine sahip olan bir modeldi. Ardından da bir önceki modelden bağımsız olarak 1977-1985 yıllarında bir sedan model olarak üretildi Giuleitta. Yıllar sonra Giuleitta ismi bir C sınıfı hathback modelinde karşımıza çıktı. Tabi bizim karşımızdaki Giuleitta 5 kapılı hatchback karosere sahip kompakt sınıfa ait bir model. 2010 yılında piyasaya çıkan Giuleitta şık İtalyan tarzı ve farklı sürüşü ile sınıfında özel bir yere sahip olan bir otomobil olarak göze çarptı. Alfa Romeo'yu zor zamanlarından kurtaran bir model ayrıca. Daha fazla vakit kaybetmeden hemen testimize geçelim. Test aracımız 1.4 Multiair 170 beygirlik benzinli motora ve TCT otomatik şanzımana sahip. Motor ve şanzıman ikilisinden de anlayacağınız gibi hızlı bir test olacak.




                                                         İlk Giuleitta isimli araç buydu.


                                                         İkinci Giuleitta ise bu araçtı.
                                    



   Tasarım konusu İtalyan markaların en çok önem verdiği detaylardan. Giuleitta bu kuralı bozmuyor. Gerçekten çok etkileyici var farklı bir tasarımı var. Ön taraf bana biraz sade gelse de genel olarak tasarım çok şık. Özellikle ser bakışlı arka tasarım çok etkileyici. Yan tasarımda ise arka kapı kollarının gizlenmesi İç tasarımda ise sade fakat şık bir hava hakim. Alfa Romeo, MiTo modeline yapılan ''çok fazla Fiat parçası var'' eleştirisine dikkat etmiş olmalı ki direksiyon dışında göz önünde fazla ortak parça kullanılmamış. Genel olarak tasarım konusu zevklere bağlı olduğu için değişken bir konu olsa da Alfa Romeo'yu çirkin bulanların oldukça az.



  

















Alt sınıfta sunulan parlak metal görünümlü panel çok daha şık duruyor.






















   Performans konusundan başlarsak Alfa'lar her zaman kendine has sürüşü, yol tutuşu ve motor sesi ile ün yapmış modeller olarak bilinir. Hatta Ferrari'nin kurucusu Enzo Ferrari bir zamanların sıkı bir Alfa Romeo yarış aracı pilotudur. Her ne kadar Fiat çatısı altına girdikten sonra o eski yırtıcı Alfa modelleri azalsa da Guileitta bu üne yakışan bir tavrasahip. Birçok ödüle sahip 1.4 Turbo benzinli motor 170 beygir güce ve 250 Nm torka sahip. Ayrıca sesi de enfes. Hatta son zamanların modası olan aşırı beslemeli motorlar içerisinde en çok beğendiğim motor sesi diyebilirim. Fabrika verisine göre 0-100 km/s hızlanması 7.7 sn sürüyor. Çift kavramalı şanzıman ise Alfa'nın Renault ve Volkswagen'e bir cevabı niteliğinde. Aslına bakarsanız çok aşağıda sayılmaz. Konfor olarak gayet yeterli ama vites değiştirme performansı olarak az farkla da olsa bu ikiliden geride kalıyor. Ancak TCT şanzıman Multiair motora çok yakışmış. Opsiyonel olarak sunulan vites kulakçıkları alınarak tam bir performans paketi yaratılabilir. Giuleitta'da motor ve şanzımana ikilisine ek olarak son zamanlarda Alfa'nın her modelinde sunduğu DNA adlı sistem yer alıyor. D Dynamic, N Normal A ise All Weather'ı temsil ediyor. Bu sistemde eminim herkes D modunda gitmek isteyecektir. Dynamic modunda direksiyon sertleşiyor ve bu otomobile yakışan bir gaz tepkisiyle vites değişim hızı sunuyor. Ayrıca enfes motor sesinin içeriye daha fazla girmesini sağlıyor. Normal mod ise biraz daha şehir içi kullanıma ve ekonomiye odaklı biraz daha. All Weather ise ağır kış şartları ve çok dük yokuşlar gibi yüksek olan gücü kontrol etmenin zorlaştığı şartlarda gaz tepkisini düşürüp daha düşük devirlerde vites yükselterek size yardımcı oluyor. Yol tutuş genel olarak güven veren bir havada. Sıkıştığı zaman ise önce sürücüye biraz şans tanıyor fakat hala müdahale yoksa ESP kontrolü ele alıyor. Standart olarak sunulan kilitli diferansiyelin katkısı ise virajlarda net bir şekilde hissediliyor.



   Konfor konusuna gelirsek Giuleitta genel olarak sürüşe odaklı sert bir süspansiyona sahip. Ancak süspansiyonun darbe emişleri çok kötü değil. Sınıf seviyesine kıyasla biraz aşağıda kalabiliyor özellikle ardı ardına gelen tümseklerde. Ancak bu otomobil için normal kaşıladım çünkü aile otomobilinde çok performan otomobili havasında bir araç. Ses yalıtımına gelirsek yol sesi konusunda sınıf standartlarında. Yüksek hızlarda bir kısım rüzgar sesi alabiliyor ancak genel olarak sınfı seviyesinde rahatsız etmeyen bir ses seviyesi var. Motor sesi Normal moddayken gayet iyi yalıtılmış. Dynamic modda ise motor içeride gibi ancak kimse bundan şikayetçi olamyacaktır, eminim. Koltuklar rahat bir tasarıma sahip. Ancak ben bu tarz bir otomobilde koltukların daha fazla sarmasını beklerdim. Ancak spor paketi opsiyonu ile bu koltuklara kavuşmak mümkün. Vites geçişleri ise çok sakin ve pürüzsüz. Dirsekliklerin yerleşimi gayet başarılı. Gerçi orta konsoldaki dirsekliğin yükseklik, alçaklık ayarına sahip olması hoş olurdu ancak mevcut durumda uzun yolda sizi rahatsız etmeyecektir.





   Kullanım kolaylığına geldiğimizde ise araç genel olarak pratik bir yapıya sahip. Aynalardan aracın nerede başlayıp bittiğini net olarak görmek mümkün. Saklama alanları konusunda ise C sınıfı bir hatchback için yeterli diyebiliriz. Direksiyon normal modda iken bile biraz sert o yüzden park manevraları biraz daha zorlayabilir. Göstergeler şık ve rahat okunuyor. Ayrıca sıfır noktasının en altta olması sebebiyle dik olarak bekleyen göstergeler çok hoş bir detay. Bir Alfa geleneği olarak benzin ve hararet göstergelerinin içinde İtalyanca yazılar mevcut. Yol bilgisayarı kullanıcı dostu bir yapıya sahip. Ses sisteminin kullanımı basit. İç mekandaki şalter şeklindeki düğmeler ise hem şık hem de ergonomik. Klimanın kullanımı ise yine basit olarak nitelendirilebilir. Bagaj hacmi ise 350 litre ile sınıfının standartlarını karşılıyor. Koltukları asimetrik olarak katlanabildiği için gerekli durumlarda bu hacmi genişletmek oldukça kolay.





   Güvenlik konusunda ise Euroncap'den alınan 5 yıldız sayesinde şüpheye yer bırakmıyor. 6 hava yastığını, ESP ve Hill Holder gibi detayları standart olarak sunan Giuleitta fren performası ile de göz dolduruyor. 1.4 Multiair motora özel olarak sunulan sistem sayesinde ayağınızı gaz pedalından çektiğiniz anda fren balataları diske değecek kadar yaklaşıyor. Bu sayede neredeyse frene dokunduğunuz anda araç anında duruyor. Alışana kadar özellikle şehiriçinde sizi rahatsız eden bir durum olsa da güvenlik açısından beğendiğim bir detay. Ancak alışmak için kendinize zaman tanımalısınız. Fren pedalının bu erken devreye girme sıkıntısı dışında gayet iyi bir hisse ve dozlamaya sahip.




   Donanım konusunda ise Guileitta gayet yeterli seviyede. Standart pakette bütün güvenlik donanımalrı mevcut. Bunun dışında çift yönlü otomatik klima elektrikli-ısıtmalı yan aynalardan ve start-stop sistemi standart olarak sunuluyor.  Test aracımızda olan Distinctive pakette ise Cruise Control, koku, yağmur ve ışık sensörleri gibi donanımlar mevcut. Standart pakette parlak metal görünümlü iç panle kaplaması bulunurken, distinctive pakette magnezyum gri renginde bir iç panel kaplaması mevcut. Şahsen ben parlak metal kaplamayı daha çok beğendim. Donanım konusunda gayet yeterli ancak ben bu araçta dokunmatik multimedia ekranı ve navigasyon olmasını beklerdim. Eminim Alfa ilk maktaj operasyonunda bu konuya odaklanacaktır. Opsiyonel olarak ise spor paketi kesinlikle tavsiye ederim. Bu paket ile alüminyum kaplamalı pedallar, kırmızı dikişli deri direksiyon, koyu renk çerçeveli ön farlar, siyah tavan döşemesi ve bel destek ayarına sahip ısıtmalı spor ön koltuklar geliyor. Bence bunlar bu motora ve araca çok yakışan detaylar.


Yedek lastik olarak gerçek lastiğin tercih edilmesi önemli. Son zamanlarda birçok marka ucuza kaçıp ince tyre-fit adlı lastiğe yöneliyor ne yazıkki.


   Kalite konusunda ise Alfa Romeo'nun son zamanlardaki ilerleyişini gösteriyor. İç mekan kalitesi gayet iyi. Ancak metal görünümlü kaplama bence ucuz duruyor. Ayrıca metal görünümlü plastik vites topuzuda ucuz hissettiriyor. Bunun dışında ise gayet yeterli kaliteye sahip. İşçilik konusuda ise birkaç küçük kusur dışında başarılı denilebilir. Müzik sisteminin genel kalitesi yeterli. Klima ise hızlı soğutuyor.

Alfa Romeo'nun bir önceki hatchback'i 147'dki gizlenen kapı kolları gelenekselleşecek anlaşılan....







   Eğlence faktörüne gelirsek  bu aracın direksiyonunda sıkılmak pek mümkün değil. Kesinlikle eğlenceli bir sürüşü var. Ayrıca motor sesi adeta sürücüyü kışkırtmaya çalışıyor. C sınıfı hatchbackler içerisinde en performanslı modellerden biri olarak nitelendirebiliriz. Sürüş keyfi konusunda ise gene üst sıralarda yerini alıyor. Bu otomobilde konfora odaklı yolculuklar ise pek keyifli sonlanmayacaktır. Ancak bu aracın konforsuz olduğu anlamında değil, araca konfor ve sakin bir sürüş bekleyerek binmemeniz gerektiği anlamında bir çıkarım.




   Sorunsuzluk konusunda ise Alfa'nın karnesi pek iyi değil. Özellikle 156 ve 147 modelleri hassaslığı ile bilinir. Ancak aslında Alfa Romeo'lar sık bozulan araçlar değil. Fakat birçok İtalyan markası gibi Alfa'nın modelleride biraz hassas kullanım istiyor. Diğer otomobil markalarına göre daha fazla bakım ve ilgi isteyen bir yapıya sahipler. Bu sebepten ötürü zaten bozuk ve kötü durumdaki yollarımızda araca hassas davranma konusuna da dikkat edilmediği zaman sorunlar art arda gelebiliyor. Genel olarak Giuleitta modelinde kronik bir sorunu yok. Bakım aralıkları ise 15.000 km. Garanti süresi ise 2 yıl olarak belirlenmiş.



   Maliyet konusuna geldiğimizde ise Giuleitta'nın başlangıç modeli olan 1.4 Turbo 120 beygirlik benzinli motor ve standart donanım ile 57.390 TL gibi yüksek bir etikete sahip. 1.6 JTDM motora sahip dizel modelleri ise 63.000 TL civarından başlıyor. Test aracımızın etiketi ise 67.000 TL civarında. Benzer özelliklere sahip fakat güç olarak daha zayıf olan Seat Leon FR ise 50.000 TL'den başlıyor. Benzer güce sahip premium rakipleri BMW 1 serisi, Volvo V40 ve Mercedes A serisi ise 80.000 TL'den yüksek etiketlere sahip. Bu durumda Alfa'nın etiketinin rekabetçi olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca Alfa'nın bakım ücreti ise 600 TL. Bu da ek bir avantaj olarak öne çıkıyor premium modellere kıyasla. Yakıt tüketiminde ise Giuleitta 100 km'de standart oalrak sunulan start-stop sisteminin yardımı ile ortalama olarak 5.2 lt ile tutumlu gözüküyor. Şehiriçinde ise fabrika verisi 6.7 litre olarak gözüküyor. Gerçek hayatta bu değerlere ulaşmak bir hayli zor. Ancak test süresince sert bir kullanımla ve hafif bir Bağdat Caddesi trafiği ile 9 litreye yakın bir ortalam tüketim elde ettim. Bence bu tarz bir araç içni gayet tutumlu.   



   Bu arabayı kimler alır? Performans düşkünü babalar, tasarıma da sürüşe de önem veren gençler, otomatik bir Giuleitta kullanmak isteyen bayanlar (otomatik şanzıman sadece 1.4 Multiair motorla sunuluyor. ) İtalyan tarzını seven üniversiteliler, sürüşe önem veren bayanlar ve performanslı bir otomobil arayan fakat 5 kapıya ihtiyacı olanlar tarafından tercih edilecek bir model gibi duruyor. Ayrıca Alfistiler* içinde yükselen Alfa Romeo kalitesini simgeleyen ürün gamının en performanslı aracı olarak göze çarpıyor. Alfisti nedir derseniz kısaca Alfa Romeo markasının hayranları oalrak nitelendirilebilirler. Alfistilerinin iddasına göre Alfa Romeo kullanan ve alışan biri bir daha asla farklı bir markaya yönelmez, sadece Alfa Romeo'nun yeni bir model çıkarmasınız beklerler. Tabi bu onların iddası.



   Bu arabayı alır mıyım? Sürüşü ve etkileyici tarzı beni kendine çeken detaylardan. Ancak bunu Seat Leon'un 50.000 TL civarında bana sunması biraz kafamı karıştıracaktır. Ancak her ne kadar Seat Leon'un kendine ait geniş bir fan kitlesi ve adete Vosvos kulüplerini andıran toplulukları hoş olsa da uzun zamandır devam eden Alfisti topluluğu kadar geniş bir topluluk değil. Alfa marka araç görünce selektör selamı veren Alfistiler gerçekten çok iyi bir kulüp ve bu bile bir otomobil alırken kafanızı çelmeye yetecek bir detay, özellikle benim gibi otomobilin sosyalleştiren bir araç olduğunu düşünenler için. Sık sık Alfa Romeo markasının önderliğinde buluşmalar gerçekleştiren sosyal bir otomobil grubu. Bütün bunlara C sınıfnda bulunmaz bir performansa sahip motor ve ona uyumlu şanzıman, DNA sistemi ve şık tasarım eklenince neden olmasın dedirtiyor.


   Eğer sizde Giuleitta'yı yakından tanımak istiyorsanız,  Bağdat Caddesinin Sudaiye bölümünde bulunan Birmot showroom'una uğramalısınız. Burada bulunan Barış Bey ve Asiye Hanım sizlerle en iyi şekilde ilgilenecektir. okantestetti'de okudum görmek istedim deyin yeter :) . Buradan kendilerine onca yoğunlukları arasında test konusudan yardımcı oldukları için teşekkür ediyorum.


  

5 yorum :

  1. yine çok güzel bir inceleme dostum.eline saglık..tabi sıra yeni bmw 1 serisi ve audi a3 serisine gelmiş;) en yakın zamanda bekliyoruz...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vallaha onu bende heyecanla bekliyorum. Ama yakın bir zamanda tekrar yayına geçince onlar da gelicek

      Sil
  2. Keyifli ve objektif incelemeler, tebrikler

    YanıtlaSil
  3. İncelemeniz çok güzel olmuş tebrikler. Kişiden kişiye değişen farklı görüşler elbette vardır. Ben bir Giuletta sevdalısı olarak bu aracın özel olduğunu düşünüyorum zaten trafiğe çıktığınızda bunu görürsünüz yani çok nadir gözükür :) yeni 2014 model giuletta için de bir inceleme yapabilirseniz keyifle okuruz

    YanıtlaSil