22-23 Haziran tarihlerinde klasik otomobillerin güzellik yarışması olarak da nitelendirebileceğimiz ve tarihi 1920'li yıllara kadar uzanan Concours d'Elegance etkinliği Türkiye'de ilk kez İstanbul Küçüksu Kasrı'nda düzenlendi. Boğazın bu tarihi mekanında tarihe tanıklık eden bu otomobillerle birlikte ziyatretçiler zamanda yolculuğa çıktı adeta. 7'den 70'e herkes bu özel otomobillerin yıllara meydan okuyan duruşunu hayretle izledi. Bende bir klasik otomobillere ve tarihe meraklı olan biri olarak bu önemli etkinlikte yerimi aldım. Lafı daha fazla uzatmadan izlenimlerime geçeyim.
Yarışma nasıl gerçekleşti? Toplam da 60 otomobil yarışma katıldı. Temel olarak yarışma 4 kategoriye ayrıldı. 1945 ve önceki yıllara ait otomobiller Antiques kategorisinde, 1946-1960 yılları arasındaki modeller Classics kategorisinde, 1961-1970 yılları arasındaki modeller Collectables kategorisinde, 1971 yılı ve sonrasındaki yıllara ait otomobiller ise Exotics kategorisinde değerlendirildi. Bu kategorilere ek olarak her Concours d'Elegance yarışmasında olduğu gibi burada da bir marka belirlenerek o markaya ait seçilmiş otomobillerin yarıştığı Featured Brand karegorisi açıldı ve bu yılın markası olarak Türk otomobil tarihinde önemli bir yere sahip olan Anadol markası seçildi. Bu kategorideki araçlar türk ve yabancı jüri üyeleri tarafından özenle değerlendirildi. Değerlendirmeler yapılırken temel kıstaslar; iç tasarım, dış tasarım, orjinallik ve modelin tarihçesiydi. Otomobiller jüriler tarafından değerlendirilen bu kategoriler dışında ana sponsor olan Işıklar Holding tarafından verilen Best Of Show ve sponsor firmalardan Edox firmasının veridiği Edox Özel Ödülü içinde çekişme halindeydi.
Bütün bu kategoriler dışında kalan 30'a yakın model ise People's Choice adlı ödül için yarıştı. Adından da anlaşılabileceği gibi bu ödülü kazanan otomobil ziyaretçilerin verdiği oylarla belirlendi.
Yarışmada sosyal sorumluluklarda unutulmadı. Concours d'Elegance yarışmasında sosyal sorumluluk porjesi olarak Bursa Hasan Ağa İlköğretim Okulu öğrencileri tarafından boyanan ve Concours d'Elegance İstanbul'un maskotu olarak yerini alan bu Anadol açık artırma ile satıldı. Aracın satışından gelen para Hasan Ağa İlköğretim Okulu'na bağışlandı.
Vosvos'suz klasik otomobil yarışması olur mu? Tabiki olmaz.
Geleceğin Klasik otomobilleri de bugünden yerlerini aldılar.
Peki bütün etkinliğe baktığımızda neleri beğendim neleri beğenmedim? Aslında öncelikle yıllardır yurtdışında yapılan bu tarz etkinlikleri internet ve televizyondan izlemeye çalışan benim için böyle bir etkinliğe canlı olarak katılmak çok güzeldi. Ancak bazı eksiklikler yok değildi. Örneğin böyle seçkin bir etkinliği yapıldı bir alanın orta yerinde adeta bataklığı andıran bir çamurlu alanın olması yanlıştı. Ek olarak gelen ziyaretçilere yönelik dinlenme alanları yetersizdi. Ayrıca otomobilleri sergilemek iyi ancak otomobillerin yanına o modelle ilgili bilgiler yerleştirilebilirdi. Bu sayede ziyaretçilerin araçlar hakkında bilgilenmesi sağlanabilirdi. Ayrıca People's Choice kategorisindeki otomobilllerin tarihçesi, geçirdiği restorasyonlar ve o modeli kullanmış ünlü kişiler gibi bilgiler yazılmalıydı. Ek olarak Türkiye'de birçok orjinal olarak korunabilmiş Ford Mustang ve Chevrolet Belair olmasına rağmen yarışmada birtane bile olmamasını yadırgadım. (Gerçi Pazar günü etkinlik sırasında bir Mustang sahibi gelip aracını yarışmaya sokmaya çalıştı. Hatta bir süre tartışma yaşandı. Tabi organizasyon yetkilileri geç kalındığı için bu isteği kabul etmedi.) Sosyal sorumluluk amacı ile satılan Anadol projesini ise çok beğendim.
Etkinliğe basın yoğun ilgi gösterdi.
Sonuç olarak bu organizasyon başlangıç için gayet yeterli ve iyi bir organiasyondu. Önümüzdeki senelerde daha da gelişerek ilerleyeceğine eminim. Bu seneki etkinliği kaçıranlara ise önümüzdeki sene tekrar yapılacak olan bu etkinliği kaçırmamalarını tavsiye ediyorum.
Peki kazananlar?
Antiques kategorisinin kazananı Rahmi Koç müzesine ait 1933 model 1933 model Buick 66C Convertible.
Classics kategorisinin kazananı Ar Collection'a ait 1955 model Mercedes 300 SL nam-ı diğer Martı Kanat. Bu araç aynı zamanda Best of Show Ödülü'nün sahibi.
Collectables kategorisinin kazananı Orhan Arsel'e ait 1963 model Mercedes 220 SE Coupe.
Exotics kategorisinin kazananı ise Nicholas J. Papazoğlu'na ait 1980 model Ferrari 308 GTS.
Featured Brand kategorisinin kazananı Ahmet Kaan Onay'a ait 1973 model Anadol STC16.
Edox Özel Ödülü'nün sahibi ise Aydın Harezi'ye ait 1941 model Mercedes Benz Cabriolet.
People's Choice Ödülü'nü kazanan Hasan Basri Temizkan'a ait olan 1963 model Mercedes Benz 190 SL.
Tabiki her ziyaretçi gibi ben de her kategoride favori otomobillerim vardı. Antiques, Classics, Exotics ve Featured Brand kategorisinde jüri'nin seçtiği otomobiller benim favori otomobilim olarak nitelendirdiğim araçlardı. Ancak;
Collectables kategorisinde jüri'nin 3. seçtiği 1967 model Jaguar E-Type benim bu kategorideki favorimdi.
People's Choice kategorisinde ise favorim 1952 model Cadillac Fleetwood idi.
2 ıskalama ile tahminlerimin doğru tutması beni hayli mutlu etti.
Etkinlikte tebessüm ettiren anlardan biri. Bu aracın sahibi aracına yeni bir ses sistemi ekleterek orjinalliğine gölge düşürmüş. Bu yazı ile jüri üyelerinden bu konu için özür diliyor.
Blog daki en son konu bu sanırım, üstüne 1 sene geçmek üzere, inş. bi terslik yoktur, yazılarını zevkle okuyordum ...
YanıtlaSil