13 Mart 2013 Çarşamba

Saatlik Araç Kiralama Mantıklı mı?



   Bugün çok farklı bir test ile karşınızdayım. Şu zamana kadar hep otomobilleri test edip otomobiller üzerinden konuştum. Ancak bugünkü testimiz çok farklı. Bugün günümüzde oldukça yaygınlaşan saatlik araba kiralama firmalarından bahsedeceğim. Yurtdışında de yeni yaygınlaşan bir sistem olan 'car sharing' adlı sistem artık İstanbul'da da yaygın olarak kullanılmaya başlandı. Normal kiralama firmalarından farklı olarak bu araçları 24 saat yerine kullanacağınız saat aralığından ( örneğin 09:00- 13:30) kiralayıp kullandığınız kadar ödüyorsunuz, sistemin temeli bu şekilde. Otomobil, özellikle İstanbul gibi bir şehirde zaman zaman önemli bir ihtiyaç haline geliyor. Bu sistem sayesinde otomobili olmayanların da kısa süreli araç ihtiyaçlarını gidermesini sağlanıyor. Türkiye'de henüz sadece İstanbul'da olan sistem umarım ileride Ankara, İzmir gibi büyükşehirlerimize de açılır. İstanbul'a döndüğümüzde ise bu sistemi uzun zamandır uygulayan firmalar 2 tane: YOYO ve Atlagit. Ben YOYO'yu test ettim ancak 2 firma da aynı sisteme sahip sadece ücretler ve araç modelleri farklı. Önce sistem ile ilgili detaylara geçelim...





   Sistem nasıl çalışıyor? Bu soruya aşama aşama cevap vereceğim.


   Önce firmalara internetten üye olunuyor. Her firmanın kendi sitesinde mevcut olan forum doldurulduktan sonra kredi kartı bilgilerinizi girerek üye oluyorsunuz. Üye olduktan sonra aynı zamanda kiralık aracınızın herşeyi olan üye kartını almaya hak kazanıyorsunuz. Tabi bu üyelik bedava olmuyor. YOYO için konuşursak normalde YOYO'nun yıllık üyelik ücreti 69TL. Ancak WORLD kart sahipleri kampanyadan yararlanarak 9 TL'ye yıllık üyeliklerini yaptırabilirler ve ek indirimler de kazanabilirler ( ilk kiralamada araç kirasının %50'sini Yapıkredi ödüyor mesela). Aynı şekilde AVEA'da benzer bir kampanyaya sahip. Ayrıca internetteki kampanya siteleri de zaman zaman bu tarz kampanyalar yapabiliyor, takip etmekte fayda var. YOYO'da yıllık ücret dışında kiralama yapmadığınız sürece herhangi bir ücret ödemiyorsunuz. Atlagit'de ise sistem biraz daha farklı. Atlagit'e başvuru ve aktivasyon 25 TL ve yıllık üyelik ücreti 60 TL. Toplamda 85 TL ediyor ve herhangi bir kampayaya rastlamadım.



   Sonra istediğimiz saat aralığını ve istediğimiz modeli seçiyoruz. Her iki firmanında internet sitesinden üye girişi yaptığınız zaman araçların modellerine ve hangi saatler arasında müsait olduğuna ulaşabilirsiniz( Malum sizden başkaları da kullandığı için istediğiniz saatte araç bulmakta zorlanabilirsiniz. Erken rezervasyon yapmak en iyisi, özellikle haftasonları için).


   Hangi araçlar var? YOYO: Renault Clio, Mini One, Citroen DS3, Citroen DS4, BMW 116i, BMW 118i, Mini Coupe S ayrıca önümüzdeki günlerde VW Bettle. YOYO'nun araçları özellikle gençlere yönelik seçilmiş. Altagit ise daha mütevazi araçlara sahip: Toyota Auris, Toyota Yaris, Fiat Grande Punto


   Aracı nereden teslim alacağım. Her iki firma da İstanbul'da belirli otoparklarda standlara sahip. Zaten rezervasyonu yaparken de nereden alacağınızı da seçiyorsunuz. Genel olarak her otoparkta benzer modeller bulunsa da lokasyona göre bazı otoparklarda daha farklı modeller de sunulabiliyor.(örneğin YOYO Etiler'de Mini Coupe S seçeneğini de sunuyor.) Rezervasyon yapacağınız yeri ve aracı seçtikten saatiniz geldiğinde gidip aracı alıyorsunuz. Daha sonra kiralama süreciniz bittiğinde aracınızı aynı yere bırakıyorsunuz. Ancak kiraladıktan sonra ek ücret ödeyerek farklı bir lokasyona bırakmanı mümkün. Aynı şekilde ek ücret ödeyerek bir motovalenin aracı kapınıza kadar getirip kiralama bittiğinde yine kapınızdan geri almasını sağlayabiliyorsunuz.


   Ne kadar ödeyeceğim? Bu kiraladığınız güne ve saatlere göre değişmekle beraber YOYO'da kiralama ücretleri Renault Clio ile saati 9 TL'den başlıyor ve BMW 118i/ Mini Coupe S ile saati 15 TL'ye çıkabiliyor. Atlagit'de ise fiyat araca göre değişmiyor sadece kiraladığınız saate göre değişiyor. 8TL'den başlıyor ve 12 TL'ye kadar çıkabiliyor. Tabi sadece araca ücret ödeyip kurtulamıyorsunuz. Araçlara benzini siz almıyorsunuz. Onun yerine YOYO'da km başına 0,50 kuruş, Atlagit'de ise 0,40 kuruş ücret kredi kartınızdan düşülüyor. Ayrıca OGS ücretleri ve trafik cezaları da kredi kartınıza yansıyor.

Bütün araçlarda OGS sistemi bulunuyor.
  


    Sistemi temel olarak anlattığıma göre kendi izlenimlerime geçebilirim. İnternetten üye olduktan sonra bahsettiğim üyelik kartını almak için Palladium'da bulunan YOYO standına gittim ve sözleşme imzalayarak kartı aldım. Ancak dikkat. YOYO kartı almanız için sözleşme imzalıyor ve bu sözleşmeye göre YOYO bir kaza durumunda suçlu iseniz sizin kartınızdan 1.000 TL ücret çekebiliyor. Sigorta güvencesine sahipsiniz denmesine rağmen bu tarz bir kağıt imzalatılması çok saçma. Firmanın söylediğine göre araçların kaskosu var ancak madem kaskosu var niye para ödeme ihtimalim var anlamadım! Atlagit'de firma görevlisinin söylediğine göre benzer bir kağıt imzalatıyor. Bir nevi senet gibi düşünebiliriz bu kağıdı. Üyelikten sonra internet üzerinde rezervasyonumu yaptım. World kart kampanyası sayesinde tüm gün kiralamanın daha avantajlı olduğunu düşünerek 7 saat için bir Mini One kiraladım. Araç otomatikti ( YOYO'nun bütün araçları otomatik şanzımanlı modeller ). Bu arada her otomobile bir isim vermişler. Örneğin benim kullandığım Mini'nin adı Lolita'ydı. Çok hoş bir detay bence arabalara verilen bu isimler.

Üyelik kartı çok önemli. Kartınızı rezervasyondan 5-10 dk önce de
alabiliyorsunuz
   Neyse biz devam edelim. Üyelik kartı çok önemli. Asla kaybetmeyin.  Çünkü bu kart ile arabanın kilidini açıyorsunuz. Araçların anahtarları kontak üstünde duruyor. Daha sonra aracı çalıştırırken de bu kartı okutuyorsunuz ve ondan sonra standart bir araçmış gibi çalıştırıyorsunuz. (Atlagit'de aynı sisteme sahip). Firma görevlisinin aracı teslim ederken söylediğine göre araçtan indiğimizde de kontak anahtarını üstünde bırakarak sadece kart ile kitleyip gidiyormuşuz ( Türkiye'de yaşadığımızı unutmuş olmalı :) sakın böyle birşey denemeyin.) Kart da anahtar da sürekli yanınızda bulunsun.

Aracı beyini bu kutucuğun içinde gibi. Kartınızı buraya okutup aracın kilidini açıyorsunuz. Aynı şekilde motoru açmak için de yine kartınızı bu kısıma okutuyorsunuz.


   Neyse önce anahtarı soktuk sonra kartı okutup arabayı çalıştırdık. Farklı bişey yok gerisi bildiğiniz kiralık bir otomobil. Ancak acil durumda ne yapacağım derseniz aracın içinde telefon sistemi mevcut. Her aracın belirli bir yerinde yes-no tuşu ve mikrofon var ve acil durumlarda firma ile direkt iletişime geçebiliyorsunuz. Nedir bu acil durumlar? Kaza yapmaktan tutun da lastiğin patlamasın ve otomobilin arıza yapmasına kadar her olayda firmaya haber vermeniz gerekiyor. Sizin müdahale etmeniz yasak. Özellikle araç bozulduğunda. Sakın meraktan da olsa kaputu açmayı denemeyin derim. Neden derseniz aracın kaputu açıldığında direk firmaya haber gidiyor ve görevliler bulunduğunuz yere geliyor. Aynı şekilde araç kaldırıldığında sensörler bunu algılıyor. Örneğin Trafik çekicisi aracı çekmeye çalışıyor. Firmaya direk bu konuda bilgi gönderiyor araba. Kısaca araç biraz ispiyoncu ne olsa söylüyor :D.


Beyin kısmı bazen can sıkıyor. Aracı çalıştırmak dikkat ve alışkanlık istiyor. Sıralama önemli:
Önce kontak açılacak, sonra kart okutulacak, onay sesini duyduğunuzda çalıştırabilirsiniz aracı.

   Peki uymamız gereken başka kurallar neler? Öncelikle arabayı temiz bırakmanız lazım. Tabi abartıp 20 TL'ye iç dış yıkatmaya gerek yok. İçini biraz titiz kullanıp dışınıda benzin aldıktan sonra 1 TL'ye benzincide yıkatsanız yeter. Pis bırakırsanız ne olur? 50 TL ceza :D. Benzin demişken benzin biterse ne mi olur? Bütün YOYO araçları SHELL taşıtmatik sistemine sahip. Yani SHELL'e gidip deponuzu fulletip elinizi kolunuzu sallayarak çıkıyorsunuz. Bu arada benzini çeyrek depodan az getirmek de 50 TL ceza sebebi :D. Tamam herşey güzel kiraladınız kullandınız ve süreniz bitti ancak işiniz uzadı ve süreyi arttırmak istiyorsunuz. Bu durumda araç içi telefondan firma ile görüşme yapmanız mümkün. Eğer sizden sonra bir rezervasyon yoksa sürenizi uzatabilirsiniz.

    Peki süreni bitti ve trafikte kaldınız? YOYO size +15 dk'lık bir opsiyon sunuyor. Bu da yetmez ise firma ile görüşmeniz gerekiyor. Eğer sizden sonra müşteri yoksa esneklik gösterebiliyorlar trafikten dolayı olan gecikmelere. Bunlar başınıza gelmez ve sorunsuz bir şekilde aldığınız yere dönerseniz bu sefer de içinizi bir hüzün kaplıyor. Özellikle YOYO'nun araçları daha çok gençlerin seveceği cool araçlara sahip olduğu için o araçları veririken içiniz cız ediyor. Örneğin ben MINI'yi verdikten sonra sanki evcil hayvanımı vermişim gibi üzüldüm :(. Şaka bir yana kulladığınız sürece aracı o kadar sahipleniyorsunuz ki veririken gerçekten üzücü oluyor. Hele de bazen siz arabayı veriri vermez başka biri alıp gidince daha da çok koyuyor.


Aracın yan camlarında ve plakalıklarında YOYO aracı olduğu yazıyor.



   Gelelim asıl sorulara.


   Mantıklı mı? Kesinlikle evet. Şimdiye kadar otomobil kiralandığı zaman en az 24 saat kiralanıyordu ve örneğin 4 saatlik bir işiniz bittikten sonra kalan saatlere boşuna para ödüyor veya hazır almışken gezeyim diyerek boşuna masrafı arttırıyordunuz. Ancak bu sistem sayesinde sadece ihtiyacınızı giderip kullandığınız kadar ödüyorsunuz. Ancak sistemin dediği gibi daha az araç kullanıyoruz çevreciyiz modunda bakmamak lazım olaya çünkü çok da büyük bir çevrecilik olayı söz konusu değil :D.


   Kimler bu sistemi kullanır?  Çok fazla otomobil kullanmayı sevmeyen ancak bazı durumlarda mecbur kalanlar, tek otomobile sahip ancak zaman zaman ek otomobile ihtiyaç duyan aileler, yılın sadece belirli günlerinde otomobil kullananlar ( örneğin motorcular ) otomobil masrafları ve otopark dertleri ile uğraşmayı sevmeyen sadece binip gideyim diyenler, İstanbul dışından gelip günübirlik otomobile ihtiyacı olanlar ve özellikle YOYO için diyebiliriz ki üniversiteli gençler ve özel günlerinde farklı ve lüks bir otomobil kullanmak isteyenler. Bu sistemde henüz kendi otomobilini almamış gençler de önemli bir yer tutuyor ve YOYO özellikle gençleri hedeflediğini kiraladığı modellerden de gösteriyor.


   Ben kullanır mıyım? Her ne kadar üniversite gençlerini hedefliyor desek de 7 saatlik aracın kirası 55 km yol ücreti de eklenince 70 TL'yi buldu ki bu araç kirasının %50 indirimli olduğu hal. Aksi olmuş olsaydı 100 TL'den aşağı çıkamazdım ki bu da sistemin aslında o kadar da öğrenci dostu olmadığını gösteriyor ki burada sistemin de pek suçu yok hayat pahalı :D. Peki soruya cevap verirsek, evet. Özel günlerde kesinlikle kiralarım. Aynı şekilde acil durumlar da zorda kaldığım da da kiralarım çünkü daha mantıklı bir sistem yok.














   Peki hangisini seçersin? Atlagit mi YOYO mu? Kesinlikle YOYO. Hem üyelik ücreti normal haliyle bile daha ucuz (ki kampanyalarla aradaki fark daha fazla açılıyor) hem de YOYO'daki araçlar daha iyi. Atlagit'in tek avantajı km başına ücretin düşük olması ve saatlik kiralamada en fazla saat başına 2-3 TL'lik bir avantaj sağlaması. Ayrıca Atlagit araçlarında söylendiğine göre navigasyon mevcut. Ancak Atlagit YOYO kadar yaygın değil. İstanbul'da sadece 4 otoparkta var ki bunların hepsi Avrupa yakasında. YOYO'nun sadece Anadolu yakasında 10 farklı lokasyona sahip olması aradaki farkın en basit göstergesi.




 


   Peki başka bir firma yok mu? YOYO ve Atla git dışında 2 firma daha mevcut. Mobilizm ve Mobicar. Genel sistemleri tamamen aynı. Mobicar Atlagit gibi sadece Avrupa yakasında 4 tane lokasyonda. Mobilizm ise biraz daha yaygın ancak YOYO kadar değil. Mobicar'da Ford Fiesta, Fiat Doblo ve Mini Cooper seçenekleri mevcut ve fiyatlar fiesta ile 9 TL'den başlıyor. Mobilizm'de ise daha ilginç araçlar mevcut; Smart ForTwo, Fiat 500 Convertible, Mini Cooper ve Ford Fiesta. Mobilizm de ise fiyatlar Smart ile 10TL'den başlıyor. Km başına 2 firmada 0.50 kuruş alıyor. Üyelik ücretleri Mobicar'da 30TL Mobilizm'de ise 25TL aktivasyon + 50 TL yıllık üyelik şeklinde. Mobilizm Mobicar'a göre hem daha yaygın olması hem de daha iyi araçlara sahip olması sebebiyle bence daha mantıklı.  Tabi Doblo gibi büyük bir araç ihtiyacınız olduğunda en iyi seçenek Mobicar. Ancak genele baktığınızda YOYO yine daha mantıklı oluyor


   Tercih sırası yapmak gerekirse ;

                                                   YOYO
                                                   Mobilizm
                                                   Mobicar
                                                   Atlagit
                                                                  şeklinde sıralamak en mantıklısı olur.

   Sonuç olarak saatlik kiralama için acil durumlar da ve özel günlerde otomobil ihtiyacınızı karşılamak için en mantıklı yol diyebiliriz. Saatlik kiralamada ise YOYO daha mantıklı gözüküyor



   















  

17 yorum :

  1. inceleme çok iyi ve ayrıntılı olmuş teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Gayet aydınlatıcı bir yazı. Teşekkür ederim...

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  4. Asıl ben çok teşekkür ederim yorumlarınız için :) beğenmenize sevindim

    YanıtlaSil
  5. guzel anlatmissin tesekkur ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize sevindim. Asıl ben çok teşekkür ederim ilginiz için

      Sil
  6. Atlagit'te üyelik tarifeleri değişti. Farklı üyelik paketleri ile, üyeliğiniz boyunca, saatlik 4 TL veya günlük 48 TL'ye araba kullanabilirsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet sistem baya bir değişmiş. Aylık aidat denilen bir sisteme geçilmiş bu durumda örneğin dediğiniz gibi 4 TL'ye saatlik araba kullanmak için ayda 49 TL ödemek lazım. Bence çok saçma ve daha pahalı bir hale gelmiş. Ayrıca başlangıç paketi dışındaki paketler için 500 TL depozitoda isteniyor. Sistem çok garip bir hale gelmiş. En kısa zamanda düzeltmeyi yapacağım yazımda. Uyardığınız için teşekkür ederim :)

      Sil
  7. Hocam yoyonun araçlarında hız sınırlama var diyolar 130 km/h ve üstüne çıkmıyormuş araç. Böyle bir sorunla karşılaştınız mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim bildiğim 130 km/s üzerinde kaldığınızda mesai saati içerisinde sizi arıyor ve uyarıyorlar. Eğer mesai saati dışında iseniz veya uyarıyı dikkate almadıysanız 50 TL ceza kesiliyor kredi kartınızdan. Ancak Mini'de hız sınırlayıcı yoktu. Kısa bir süre çıktım hatta. Zaten 130'u geçer geçmez ceza yersiniz gibi bir durum yok. Dalıp bir süre 130'da gittiğinizde eğer süre kısa ise ( 1dk gibi) ceza verilmiyor

      Sil
    2. 200 ü gördüm istanbul trafiğinde uzun süre bu hızda gitmek mümkün değil tabi ama 130 un üzerinde 3-5 dakika gitmişliğim var sonra yol bitti :) kimse bişey söylemedi

      Sil
  8. bende 130 km hız sınırını duydum ve başka dezavantajları da var, aracı kontrol etmek gerekiyomuş aldığımızda çünkü aldığımızda gözümüzden kaçan herhangi bir çizik bize patlayabiliyormuş ve aynen belirttiğiniz gibi herhangi bir kazada 1000 tl'ye kadar tabi şimdi yeni gelen sistemde araçtan araca değişiyor daha iyi bir araç kiralarsanız 2000 liraya kadar olan hasarları siz karşılıyorsunuz madem kaskosu var neden bize ödetiyorlar anlamış değilim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orası sistemin zatıf noktası. İnsanlar şüpheye düşüyor. Firma bile tam birşey söyleyemiyor. Ancak saatlik kiramala firmalarının hepsinde bu var. Diğer firmalarda 500 TL bir muafiyet varken Yoyo'da faiş fiyatlar var muafiyet konusunda. Tabi Yoyo'daki araçlar daha özel bunuda göz önünde bulundurmak lazım. Ancak bence yine de fazla bir fiyat. 130 km/s içinse eğer aracın donanımı müsaitse sınırlandırmaları mümkün. Ancak ben geçebildim Mini ile. Tabi ceza yememek için çok kalmadım

      Sil
  9. Birde telefonun çekmediği yerlerde araba çalışmıyor diye bir muhabbet var

    YanıtlaSil
  10. yukarıda arkadaşın belirttiği gibi bizim yapmadığımız ama teslim alırken farketmediğimiz bir çiziğin parasının bizden alınması çok saçma. bunu önüne geçerlerse bu sistem bana cazip geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teslim alırken çok dikkatli olmak gerekiyor bu sebepten ötürü. Aslında burada firmanın da direk suçu yok. Her YoYo bölgesinde bir firma görevlisi var ve araç bırakılırken dikkat etmeyerek yeni müşteriye teslimini sağlıyor ve sanırım bu tarz durumlara sebebiyet veriyor.

      Sil