Bugün size bahsedeceğim araç Mercedes'in yeni hafif ticari aracı Citan. Mercedes 2002 yılında Vaneo modeliyle hafif ticari sınıfına girmiş ancak model çok başarısız olduğu için 2005 yılında üretimi sonlandırmıştı fakat 2013 yılına geldiğimizde şansını Citan ile denemeye karar verdi. Ancak bu sefer kendi tasarlayıp üretmek yerine hazır üretilmişini almayı tercih ettiler. Citan özellikle fuarda tanıtıldığı günden beri çok eleştiriliyo, özellikle Mercedes fanları tarafından. Neden derseniz araç Renault Kangoo ile birçok parçasını ortak kullanıyor. Mercedes firması A serisi ve B serisilerindeki dizel motorları Renault'dan alıyor. Ancak burada motordan fazlası var. Altyapı parçalarının birçoğundan tutun gövde parçalarına kadar aynı. Peugeot ve Citroen arabaları gibi sadece küçük farklılıklarla birbirlerinden ayrılıyorlar. Mercedes bu tutumu yüzünden çok eleştirildi ancak ben eleştirmeden önce inceleyip, test edip ondan sonra yorum yapmak istiyorum. Citan şimdilik sadece 90 beygirlik dizel motora sahip Combi versiyonu ile geliyor ancak ilerleyen zamanlarda panle van versioynu ve 75 beygir ile 110 beygir güç seçenekleri gelecek ve aynı zamanda otomatik bir şanzıman da bekleniyor önümüzdeki kışa kadar. Teste geçersek eğer aracımız ülkemizde şuan tek seçenek olan Citan 109 CDI manuel modeli.
Tasarım konusunda pek Mercedes'e yakışmayan bir yaklaşım söz konusu. Citan birçok konuda aynı Renault Kangoo. Örneğin eğer yandan bakarsanız Kangoo ile karıştırmanız olası çünkü yandan neredeyse bire bir aynılar. Citan yeni bir Mercedes modelinden çok 2007 yılından beri satışta olan ve artık yaşlanmaya başlayan Kangoo'ya Mercedes'in yaptığı bir makyaj gibi olmuş. Ön panjur, ön farlar, arka ve ön tampon tasarımı ve dikkatli gözlerin fark edebileceği farklı aynalar ve bagaj kapağı dışında araç bildiğimiz Kangoo. Otomobili icat eden Mercedes-Benz'in yaptığı bu hamle gerçekten şoka uğratıyor herkesi. Ancak Kangoo ile tasarımını kıyasladığımızda bence Citan daha şık olmuş. İç tasarımda ise Kangoo izlerin biraz daha azaltılmış. Mercedes Citan'ın kendine has bir kabini var ancak bu sefer de Kangoo'nun kabini daha iyi dedirtiyor. Tabi bu kendine has! kabinde de ortak kullanılan bazı parçalar mevcut ( kapı kolları, cam düğmeleri gibi.) ancak yinede dış tasarımdan sonra özgün dnilebilecek bir iç tasarımı var.
Yandan Kangoo ile Citan'ı ayırt etmek dikkatli gözler istiyor. |
Performans hafif de olsa ticari olan bu araçtan pek de beklenmemesi gereken birşey. Hafif ticari araçlar genelde ticari araç ile binek otomobil konforunun karışımından doğar ve performans öncelik sırasında ilk 5 e zor girer. Peki Citan'da durum nasıl derseniz 1.5 DCi Renault dizel motoru Citan'a aynen Kangoo'da olduğu gibi 90 beygir güç ve 200 Nm tork üretilmesini sağlıyor. Bu torku çok geniş bir aralıkta sunduğu için aracın kalkışına atak diyebiliriz. Ancak vites biraz ekonomie yönelik olduğu için 100 km/s'ye yaklaştığınızda can sıkıyor. Ayrıca yine vites nedeniyle şehiriçinde esnek bir ara hızlanma sunarken otoyolda can sıkıyor. 0-100 km hızlanması ise bir ticariden bekleneceği üzere kıtaların kayma hızına yakın bir süre: 15 sn. Yol tutuşu ise aslında bu yükseklikteki bir araba için fena değil lafını hak ediyor. Ayrıca standart olarak sunulan ESP sayesinde yol tutuş konusunda güvenliği elden bırakmıyor. Ancak ticari performansına baktığımızda 710 kg'lık maksimum yük ağırlığı ve 1050 kg'lık frenli romörk çekme kapasitesi ile hafif ticari bir araç için vasat kalıyor. Örneğin ikiz kardeşi Renault Kangoo'nun maksimum yük ağırlığı 750 kg civarında.
Konfor konusuna geldiğimizde ise önündeki yıldızın farkını sonunda ortaya çıkarmayı başarıyor. Süspansiyonlar hem sessiz çalışıyor hemde çok konforlular. Ayrıca koltuklarda orta seviyede bir rahatlıktalar ki ticari araç için gayet iyi. Şehiriçi hızlarda motor sesi yalıtımı yeterli ancak 100km/s üstünde çekilmez bir hal alıyor. Rüzgar sesi de aynı bu şekilde. Yol sesi yalıtımı ise vasatı geçmiyor. Dirseklik konumları iyi ayarlanmış ayarlanmış. Geniş için hacim nedeiyle olan ferahlıktan bahsetmiyorum bile :).
Göstergelere baktığınızda kendinizi Kangoo'da sanabilirsiniz. |
Yol bilgisayarı tuşu çok saçma bir yerde |
Güvenlik konusuna geldiğimizde Mercedes Citan için resmi bir veri yok ancak kardeşi Renault Kangoo Euroncap testinde 4 yıldız alarak başarılı bir ticari araç olduğunu gösterdi. Mercedes Citan'ın güvenlik özelliği için bu testi referans almamız yanlış olmaz. Araçta sürücü ve yolcu hava yastığı standart. Ancak Kangoo'dan farklı olarak yan ve perde hava yastıkları Citan'da opsiyonel bir seçenek olarak sunuluyor ki bu donanımlara sahip bir araç 5 yıldızı alabilir. Fren mesafesi hakkında resmi bir bilgi yok ancak ben kendi testlerimde aracı çok rahat güvenli bir mesafede durdurabildim. Ayrıca standart olan ESP de güvenlik konusunda Citan'ın bir artısı.
Donanım ise Mercedes'te tek bir paket halinde geliyor. Bluetooth ve AUX, USB girişine sahip ses sistemi hafif ticari araçlar için göz dolduran bir donanım. Aynı şekilde standart olan far ve yağmur sensörü hafif ticari sınıfta Mercedes farkı derdirtiyor. Alaşım jant ve elektrikli ısıtmalı aynalar standart. Ayrıca binek otomobiller de bile yeni yaygınlaşan Start-Stop sistemi de bu araçta standart. Donanım konusunda Mercedes gayet cömert. Opsiyonel olarak ise tavan rayları gibi yükleme apartları ile park sensörü ve hız sabitleyici seçeneğini sunuyor.
Bu da mı Renault.... |
Bari burada Mercedes parçası kullansaydınız.... |
Eğlence faktörü aslında ticari araçlarda olmayan bir konu. Zaten aynı zamanda iş aracı olarak kullanıldığı için sizinle laubali olmayan yakın bir iş arkadaşınız gibi düşünmelisiniz onu. Evet şehiriçinde atak hızlanması belki tebessüm ettiriyor ve güvenli yol tutuşu sınırları çok zorlamadığınız sürece sizi az da olsa gülümsetiyor ancak fazlasını beklemeyin. Ayrıca ''Mercedes konfor arabasıdır'' lafı bu arabada da geçerli. Bu araç daha çok işe giderken ki konforunuzu düşünüyor ki bir ticari araç için bu bile başarı diyebiliriz. Ancak keşke ses sistemi biraz daha kaliteli olsaydı da bari müzik açıp eğlenebilseydik diyorsunuz bazen. Yine de USB ve AUX girişi sayesinde en azından sıkılmıyorsunuz diyebilirim.
Klima kontolleri iç mekandaki sayılı Mercedes parçalarından biri. |
Sorunsuzluk konusunda Mercedes armasına güvenelim demek isterdim ancak birçok parçası Renault olduğu için güvenmeniz gereken marka da Renault oluyor. Ancak Kangoo 2007 yılından beri piyasada olduğu için Citan alacaklara biraz olsun veri aktarabilirim. Kangoo'lar da kronik olarak balatalardan ses gelmesi problemi vardı ancak Citan'da düzeltildi mi bilmiyorum. Ayrıca ne kadar eleştirsek de Mercedes ününe fazla toz kondurmamak için Renault Kangoo'da sıkıntı çıkaran parçaları elden geçirmiştir diye düşünüyorum. Aracın garanti süresi ise 3 yıl. Bakım aralıkları ise 20.000 km
Logo Mercedes; araç Renault. |
Maliyet genel olarak Mercedes'lerin zayıf noktasıdır çünkü Mercedesler satış öncesi de satış sonrası da sınıfının en pahalı aracı olayı severler. Ancak Citan bu konuda baya kritik bir zayıflığa sahip. Araç Kangoo ile %80 e varan ortak parçalar kullanması ve Fransa'da Kangoo ile aynı fabrikada üretilmesine rağmen 53.000 TL'den satılıyor. Aynı donanım seviyesindeki tasarım dışında birebir aynı olan bir Kangoo ise 44.000 TL'den satılıyor. Aralarındaki tek fark Kangoo'da Start-Stop bulunmaması ve ESP'nin opsiyonel olarak alınması. Ayrıca fazladan gelen 20 beygirlik güce sahip Kangoo'nun en üst donanımlı versiyonu. Ancak bu donanımlar 9.000 TL eder mi diye soruyor insan. Bakım maliyetleri birbirine çok yakın, 300TL ile 400 TL arasında. Konu yakıt tüketimine geldiğinde ise rüzgar az da olsa Citan'dan yana. Fabrika verisi olarak şehiriçinde 5.0 lt yakıt tüketiyor. 90 beygirlik Kangoo'larda ise bu veri 5,6 lt. Gördüğünüz gibi Citan burun farkıyla da olsa önde. Ancak az tüketen Citan'ın 9.000TL'lik farkını amorti etmek için 10 yıla yakın kullanmak lazım.
Bu aracı kimler alır? Ticari aracının iyi bir imaja sahip olmasını isteyenler, hem iş için ekonomik hemde aile için konforlu bir araç isteyenler ekonomik durumu iyi olan geniş aileler, butik işletmeler, ticari araç almak isteyen Mercedes fanlarının tercih edeceği bi araç olmuş Citan
Dış tasarımda ufak dokunuşlar var |
Neden Kangoo değil de Citan? Aslında bu biraz yanlış bir soru oldu. Öncelikle sorunun cevabı ek olarak standart pakette bulunan Start-Stop ve ESP. Ayrıca opsiyonel olarak alınabilen yan ve perde hava yastıkları. Subjektif olarak yaklaşırsak daha şık duran tasarımı da diyebiliriz. Doğru soru ise:
İç tasarım başta farklı gibi dursa da aslında o da temelinde aynı. |
Ben alır mıyım? Cevabım kısa ve net: HAYIR. Ancak Kangoo alır mıyım derseniz kesinlikle; Evet. Citan Mercedes'e yakışmayan bir araç olmuş ve bunun sebebi Renault parçaları kullandığı için değil Renault parçalarını kullanarak ortaya Mercedes ismine yakışan bir paket çıkaramamış olması. Keşke Mercedes kendisi bir araç tasarlasaydı ya da en azından Kangoo'ya aradaki 9.000 TL'lik farka değecek eklemeler yapsa ve kalitesini Mercedes standartlarına ulaştırsaydı. Bu sebeplerden ötürü daha fuarda tanıtılır tanıtılmaz başlayan eleştirileri hak ettiğini düşünüyorum, Citan Mercedes için büyük bir hata olucak gibi gözüküyor tabi asıl kararı ilerleyen günlerde tüketiciler verecek.
Mercedes citan alıcakalar için söylüyorum. aynısı ben aldı beyaz renk 109 cdı satılamadı diye indirim vardı 53 den 39.900 düştü. 39.900 çok iyi bir fiyat. yakıtı 1000 km 5.1 yakıyor. bizzat ben kullanıyorum. vites geçişleri çok güzel atak bir motor tek iç döşü zayıf fakat bu ticari için yaratılmiş ÖNÜNDE YILDIZI VARSA İSTERSEN EŞEK ARABASI OLUN YILDIZI OLSUN...
YanıtlaSilAracın iyi bir araç olduğu konusunda size katılıyorum. Zaten benim gelen eleştirim Mercedes'in Renault Kangoo yapısını temel oalrak bir otomobil yapmasına rağmen genel olarak baktığımızda Kangoo'dan fazla farkları olmayan bir otomobil yapmış olmaları. Ancak fiyatınında bu farkalrın azlığına rağmen çok fazla olduğu yönünde eleştirmiştim, fiyatın ucuzlaması iyi olmuş .Gerçi satılmadığı için hala 2012 modeller satışta ancak fiyatın bu seviyede olması güzel. REnault'la rekabert eden hatta bazı donanımlarına göre ucuzlayan bir araç oldu. Ancak önünde Mercedes arması olmasına rağmen bir otomobilim alınmadan önce denenmesi ve araştırılması gerektiğini düşünürüm ben. Sonuçta yatırım yapılıyor.
Sil