25 Mayıs 2013 Cumartesi

%100 Elektrikli Otomobiller Mantıklı Mı? : Renault Fluence Z.E





   Bugün size beni çok heyecanlandıran bir araç olan Renault Fluence Z.E'den bahsedeceğim. Yani elektrikli Fluence'den. Fluence ve heyecan ne alaka demeyin bu araç çok şık bir spor otomobil veya çok pahalı bir lüks otomobil değil ancak bu araç gelecek hakkında elle tutulur fikirler veren bir otomobil. Bu araç bence otomotiv teknolojisinin ne kadar çok geliştiğini gösteren bir otomobil. Renault son zamanlarda elektrikli otomobile en fazla yatırım yapan marka ve Fluence Z.E Renault'un ilk seri üretim elektrikli aracı. Ancak ben birçok otomobil dergisi gibi Fluence Z.E.'ye teknolojik bir oyuncakmış gibi bakmanın yanlış olduğunu düşünüyorum. Aslında Fluence Z.E. teknolojik oyuncaktan ziyade gündelik olarak kullanılması çok mantıklı olan bir otomobil. Bu araç için bir değişiklik yapacağım ve soru cevap şeklinde detayları  anlatacağım. Hemen testimize geçelim isterseniz






   Tasarım konusunda Fluence Z.E makyaj öncesi standart Fluence'den küçük detaylarla ve arka tasarımdaki farklılıklarla ayrılıyor. Genel olarak çok farklı bir yanı yok diyebiliriz. Fluence'in ön tasarımı beğenmediğim gibi bunun ön tasarımınıda beğenmedim. Arka tasarım ise çok hoş duruyor. İç tasarıma geldiğimizde ise yine farklı bir yanı yok. Sadece orta konsolda benzinli Fluence'in aksine standart olarak sunulan ekran var.

Ön tasarımda makyaj öncesi Fluence göre fazla farklılık yok...
...Asıl farklılık arka tasarımda...
İç ışıklandırma ve göstergeler dışında içeride de  bir fark yok.



































Makyaj öncesi standart Fluence'in arkasına baktığınızda fark daha net gözüküyor.















Manyaj öncesi Fluence'in önü




















   Performans konusunda ise bambaşka bir otomobil. Neden derseniz size 2 tane fabrika verisini vererek açıklayabilirim. Aracın 0-60 km's hızlanması fabrika verisine göre 4 sn civarı. 0-100 km/s hızlanması ise 13.7 sn. Olurmu öyle saçma şey demeyin. Bu araca bindiğiniz an benzinli ve dizel otomobilde öğrendiğiniz herşeyi unutun. Sıradan yakıtlı otomobillerdeki gibi yükselen bir tork eğrisine* sahip değil. Onun yerine torkunu 400 ile 2500 devir arasında veriyor. Gücünü ise 3.000 devir ile 8.900 devir arasında kesintisiz olarak veriyor. Çok farklı bir hissi var. Gerçek hayattan örnek vermek gerekirse sakin bir şekilde seyrederken birden gaza abandığınızda gelen ani tork devreye giriyor ve direksiyonu sabit tutmak zorlaşıyor, araba kırbaç yemiş at gibi şahlanıyor. Çok ilginç bir his, bir an çok hızlı bir spor otomobildeymiş gibi hissediyorsunuz. Ara hızlanmaları gayet iyi ancak araç hızlanırken bir süre sonra kesiliyor hissedebiliyorsunuz bunu. Aracın gücü 70kw yani 95 beygir. Torku ise 226 Nm. Ayrıca araç piller dolayısıyla iyice ağırlaşarak 1600 kg'a ulaşmış. Yani performans beklenecek bir araç değil ancak zaman zaman sizi şaşırtarak farklı bir his ve tatlı bir tebessüm yaratıyor yüzünüzde. Sürüş konusunda bir başka ilginçliği gazı bıraktığınızda fark ediyorsunuz. Motor freni normal araçlara göre fazla yani gazı bıraktığınızda çok hafif frene dokunmuş gibi yavaşlıyorsunuz. Bunun sebebi ise yavaşlama esnasında aracın sürtünme enerjisini pillere elektrik olarak geri yollaması bu sayede menzili uzatmaya çalışması. Çok başarılı bir teknoloji. Yol tutuş konusunda ise standart Fluence göre biraz daha zorlanıyor zira ağırlık çok fazla artmış. Yol tutuşuna daha çok güvenli diyebiliriz. Ayrıca ESP'nin standart olması güven veriyor. Direksiyon ise standart Fluence gibi, tepkili ancak his olarak yetersiz.

İşte Fluence Z.E.'nin kalbi.



   Konfor konusunda ise araç tek kelime ile mükemmel. Standart Fluence göre süspansiyonları elden geçirilmiş. Ayrıca konforun en büyük sebebi ise iç mekandaki sessizlik. İnanılmaz huzurlu bir iç mekan var. Motor sesi 0 :). Hatta öyleki normal Fluence'de çok fazla dikkatimi çekmeyen yol sesini duyuyorumo da belli belirsiz. 100 km'nin üstünde ise rüzgar seside alttan eşlik ediyor ancak sınıf standartlarında bir ses bu. Bu araçtaki sessizliğin verdiği huzur hiçbir otomobilde yok. Diz mesafesi konusunda yine standart Fluence bir değişim yok, sınıf standartlarında bir iç hacime sahip.





   Kullanım kolaylığına gelirseniz her ne kadar kullanımında standart bir otomobilden pek bir farkı olmasa da alışmak gerektiriyor. Şehiriçinde yarattığı en büyük problem sessiz olması. Evet sessizlik konforu arttıran bir detay ancak o kadar çok sessiz ki yolda yürüyen yayalar sizi fark etmiyor. Özellikle ara sokaklarda her an kornaya basmanız gerekebilir. Bazı anlarda bir elim korna gittim o kadar diyeyim :). Minibüsçülerden bile çok korna çaldım ama mecburen :). Ayrıca otobüs ve tır gibi yüksek araçlarda sizi bu sessizlik yüzden fark edemeyebiliyor. Bu yüzden Fluence Z.E'yi kullanmak standart bir otomobile göre daha fazla dikkat istiyor. Ayrıca zaman zaman aracın çalışmadığını sanıyorsunuz. Çünkü aracın çalıştırdığınızda sadece bir uyarı sesi geliyor ve göstergede GO yazan ışık yanıyor. Başka hiç birşey yok. İlk hareketlenme anında aracın çalıştığına hala inanmıyordum düşünün :). Göstergeleri ise standart Fluence ile aynı olsa da elektrikli bir araç için olan hayati bilgileri de veriyor. Örneğin ne kadar yakıyor ne kadar menzil var ve frenleme ve yavaşlama esnasında ne kadar geri enerji kazanılıyor hepsini görebiliyorsunuz. Ayrıca Fluence Z.E'de navigasyon mevcut ve bu navigasyonun en büyük özelliği size ne yakın olan şarj istasyonlarını ve kalan şarjınızla ulaşabileceğiniz istasyonları gösterebiliyor olması. Bir elektrikli otomobil için hayati önemde. Şehiriçi manevralarda ise zaten uzun olan Fluence göre arka kısımda biraz daha uzun olması sebebiyle iyice işleri zorlaştırıyor. Bagaj hacmine geldiğimizde ise büyük piller sebebiyle o Fluence'in o devasa büyük bagajı gitmiş yerine 317 lt'lik bir bagaj gelmiş ki şekil itibariyle biraz kullanışsız.

Her iki taraftada şarj girişi mevcut


   Güvenlik konusunda gelirsek Fluence Z.E Euroncap'dan 4 yıldız alıyor. Fren konusunda ise standart Fluence göre güçlendirilmiş bir frene sahip ki artan ağırlık bunu zorunlu kılmış. Ayrıca frenlerdeki sürtünme enerjisi geri kazanılıyor ve pile şarj olarak geri dönüyor ki bence bu araç için çok önemli bir sistem. Fren mesafesi ise 37.9 metre ile güvenlik sınırları içerisinde.



   Donanım konusunda ise tek bir seçenek var ve gayet cömert. Isıtmalı aynalar, yağmur ve far sensörler ve hız sabitleyici ve bel destekli sürücü koltuğu standart Ayrıca standart paketin üstüne executive paket alarak arka park sensörü, Bluetooth bağlantı sistemi ve 16'' alaşım jant geliyor. Hayati öneme sahip navigasyonun standart. Ayrıca verim için özel düşük sürtünme direncine sahip pahalı bir lastik standart olarak geliyor. Onun dışında vasat bir C sınıfı donanımı sunuyor. Ayrıca özel bir klima donanımına sahip. Eco moduna sahip bu klimayı Eco modunda çalıştırdığınızda klima motoru çok yormuyor ve iç mekanı elirli bir ısıda tutmak için sürekli çalışmak yerine belirli aralıklarla hafif hafif çalışıyor ve menzilin uzamasına katkıda bulunuyor. Ayrıca klima şarja takılı iken de direkt elektrikle çalışıyor ve önceden belirlediğiniz sıcaklıkta bekliyor araç bu sayede sabahları aracı ısıtmak/soğutmak için uğraşmıyorsunuz. Aracın en beğendiğim donanımı ise  My Z.E. Connect. Bu sistem sayesinde akıllı telefonunuz veya bilgisayarınız ile araca bağlanarak şarj düzeyini ve menzilinizi kontrol edebiliyorsunuz. Bu sayede yolculuklarınızı önceden planlayabiliyorsunuz ki bence çok güzel bir detay.



   Kalite konusunda ise Renault'un ilerleme kaydettiğini Fluence'in ilk çıktığı zaman söylemiştik. Aynı parçaları kullanan Fluence Z.E için de geçerli. Kalite olarak sınıf standartlarının üzerinde [burada sınıf standartlarından kastım C sınıfı sedanlar malum elektrikli C sınıfı araçlar için henüz ayrı bir sınıf yok :) ]




 

   Eğlence faktörüne geldiğimizde ise aracın kullanım hissi bambaşka. Efsanevi bir yol tutuşu yok ya da yüksek performanslı bir motoru yok ancak kullanım stili çok başka. Özellikle her an ayağınızın altında olan güç zaman zaman keyifli. Kırmızı ışıkta yanınızdaki yüksek motorlu araçlardan daha iyi kalkmanız ise gülümseten bir ayrıntı [tabi sonra sizi yakalıyorlar ve neredeyse sizi ezerek geçiyorlar o yüzden fazla yapmayın bunu :) ] Bu aracın asıl kullanım stili ise konforlu yolculuklar olmalı. Kendinizi sesizliğni yarattığı huzura kaptırabilir veya müzik sistemini açarak alttan az da olsa  gelen yol sesinide engeleyebilirsiniz.



   Sorunsuzluk konusunda elektikli motorlara güvenebilirsiniz. Elektrikli motorlar her zaman içten yanmalı motorlara göre daha dayanıklı ve uzun ömürlülerdir. Fluence Z.E'de bu temel farkın ekmeğini yiyor. Aracın temel garanti süresi ise 3 yıl /100.000 km. Pillerin de bir ömrü var tabi. Pillerin ömrü ise 5 yıl/100.000 km. Eee 100.000 km'de bir pil mi alıcam ben diyebilirsiniz. Bu konuda Renault bence çok mantıklı bir çözüm bulmuş. Pilleri size satmak ve sizi pillerin ömrü ve bakımı gibi işlere uğraştırmak yerine size pilleri kiralıyor. Renault ile sözleşme yapıyorsunuz ve km'nize göre ücret ödüyorsunuz. Bakım aralıkları ise 20.000 km'de bir.

Şarj kablolarınızı her an yanınızda taşıyorsunuz.


   Maliyet konusuna geldiğimzde ise Fluence Z.E en büyük kozunu oynuyor. İlk çıktığında fiyatı 65.000 TL civarındaydı ancak son teşvikler sayesinde şuan Fluence Z.E'nin fiyatı 46.350 TL'den başlıyor. Yakıt tüketimine gelirsek eğer :) aracın pillerinin şarjı 4 TL civarında. Bu 4 TL ile fabrika verisine göre 180 km olsa da ortalama olarak 150 km gibi bir menziliniz var. Yani km başına 0.025 kuruşluk bir ücreti var. Bakım ücretleri ise standart bir benzinli Fluence'e göre %20 civarında daha ucuz. Tabi bu bakımlarda sadece polen filtresi, cam silecek suyu gibi küçük parça değişimleri ve elektikli motorun bazı parça ve kabloların kontrolünden ibaret Üzücü bir yanı ise özel bir teknoloji olduğu için garanti süresi bittikten sonra da yetkili servislere bağımlısınız yani özel servislere götürüp usta şuna bir bakı ver demeyin kafanıza 14-16'lık anahtarı yemeniz içten bile değil :) . Peki pillerin kirası muhabbeti derseniz tabloyu aşağıda görebilirsiniz. İlk alım maliyetine pil sözleşmesinin ilk taksidinide eklemeniz gerekiyor




  



   Gelelim elektrikli araca özel sorulara

   Şarj nasıl doldurulacak? İşte burada kullanım kolaylığına büyük bir darbe vuruluyor. Aslında şarj etmek çok kolay, aracı aldığınızda size verilen şarj kiti sayesinde evinizdeki prizden bile doldurmanız mümkün ancak İstanbul gibi çoğunluğun apartmanda yaşadığı bir yerde ne yapacağız. Çözüm basit fiyatı 1.000 euro civarında olan hızlı şarj istasyonunda otoparkımıza kurduracağız. Bu istasyonu örneğin ibrçak kişi ortak olarak kurabilirsiniz. Aynı şekilde şirketler ve Fluence Z.E kullana kamu kuruluşlar bahçelerinde bu istasyonlara sahipler. Ama benim yerim belli değil ben sokağa park ediyorum vs. gibi bir durumunuz olduğunuzda ise problem başlıyor. Ayrıca ev dışında şarj etmeniz gerektiğinde şuan şarj için sadece Renault bayilerinde ve sınırlı sayıda İsparklar da mevcut. Bu biraz can sıkabiliyor. Ancak gün geçtikçe bu istasyonlara sahip İsparkların sayısı artmaya başladığı. Örneğin 2010 yılında sadece 5 tane iken şuan sayı 10'u geçmiş durumda. Aracın şarj girişlerine geldiğimizde ise sağda ve solda olmak üzere 2 tane mevcut. Bu sayede kablo yetişmiyo dayı uzatma varmı gibi muabbetlerden kurtulabilirsiniz. Ayrıca şarj girişleri beklenin aksine arkada değil önde.



   Şarj süresi ne kadar? Menzil ne kadar? Standart ev prizinde şarj etmek istediğinizde süre 12 saat civarında. Ancak evinize veya otoparkınıza küçük bir evde şarj aleti bağlattığınızda bu süre 6 ila 8 saat gibi bir aralığa geriliyor. Ayrıca yüksek gerilime sahip şarj istasyonlarında yarım saatlik hızlı şarj ile aracın aküsünün %80'lik bir kısmı doldurulabiliyor. Menzil ise fabrika verisine göre 185 km ancak biz buna ortalama 150 km desek daha gerçekçi olur.





   Hem elektriğe para vericem hem de pillere ee nerede bunun ekonomisi? Yanlış. Aracı en yakın rakibi olan içten yanmalı motora sahip Fluence'lerle kıyaslarsak benzinli Fluence göre 1/15 dizel Fluence göre ise 1/20 kar sağlıyor. Ancak Fluence Z.E 'den kar etmek için yılda en az 15.000 km yapmak gerekiyor. Küçük bir hesap yapmak istersek yılda 20.000 km yaptığımızı varsayalım. Bu durumda 48 aylık bir sözleşme imzalarsak pilin aylık kirası 137 Euro olacaktır. Yılda ise 1644 Euro yapar ve kuru 2.30'dan alırsak 3.781 TL yapar. Aracın 4 TL'lik elektrikle 150 km yaptığını düşünürsek 20.000 km için 533 TL yapar. Toplamda yıllık yakıt masrafı 4314 TL yapar. Dizel Fluence'imiz olsaydı aracımız şehir içinde ortalama olarak 6 ila 7 litre civarında yakacaktı 100 km'de. Biz ortalama olarak 6.5 litre değerini alalım. Bu durumda yılda 1300 litre dizel yakıt harcarız. Dizel yakıtın litresi 4 TL olduğuna göre yılda 5.200 TL yakıt masrafımız olur. Bu durumda sadece yakıt konusunda 1000 TL civarında bir kar var gördüğünüz gibi. Buna birde daha ucuz olan bakımları ve her yıl dizel Fluence için (1.5 DCİ) yatırılması gereken 827 TL'yi eklediğinizde ( elektrikli araç için motorlu taşıtlar vergisi ödenmiyor) yılda 20.000 km yaptığınızda karınız 2.000 TL'yi rahatlıkla geçiyor gördüğünüz gibi. Yani pil kirası aslında büyük bir yük değil.




   Oldu da hesaplanmayan bir durum oldu ve şarjım bitti napıcaz? Renault ile imzalanan sözleşmenin kapsamlarından biri de acil akü yardımı. Aracınızın aküsü beklemeyen bir sebep ile bittiğinde Renault'u arıyorsunuz ve firma size bir çekici yollayarak en yakın ( 40km'ye kadar) şarj istasyonuna götürüyor. Ayrıca pillerle ilgili bir sorun olduğunda Renault pilleri direkt değiştiriyor. Ancak Renault size pilleri de kaskolatmanızı öneriyor. Standart kaskolar pilleri kapsamıyor çünkü



   Eve kurulan şarj ünitesinin maliyeti? 1.000 Euro civarından başlıyor.









   Renault pilleri neden satmıyor da kiralıyor? En can alıcı soru. Bence kiralamak daha mantıklı zira sonuçta bu bir pil ve bir ömrü var. Fluence Z.E'nin pil ömrü 5 yıl/100.000 km. Bu süreçten sonra pili dğiştirmek gerek ki malum pillerin ömrü kullanım şartına göre kısalabiliyor buna da hazırlıklı olmak lazım. Eee bunlar otomobil pili olduğu için bakkaldan kalem pil almaya benzemiyor 10.000 Euro'luk bir ücreti var. Bu ücret hem ilk alımda hemde 100.000 km'de bir kullanıcıya bir yük oluşturacağı ayrıca pille ilgili sorunlar ve bakım konusu kullanıcaya zorluk çıkartabileceği için Renault kiralama yoluna gitmiş. Bence çok mantıklı



   Peki pil sözleşmesi imzaladım ama anlaştığımız km'den fazla yaptım ne olucak? Bu durumda km başına 0,075 Euro fark ödeniyor.



   İçten yanmalı motorlara sahip Fluence'ler makyajlandı Fluence Z.E. ne zaman makyajlanacak? Renault yetkilisi Fatih Bey'in söylediğine göre Fluence hızlı tüketildiği için rakipleri karşısına daha güçlü çıkması için makyajlandı ancak Fluence Z.E.'de böyle bir durum söz konusu değil. Fatih Bey tahminen 1 yıl'dan önce makyajlanmayacağını düşündüğünü söyledi.



   Rakipleri kimler? Türkiye'de %100 elektrikle çalışan piyasada tek araç bu. En yakın rakipleri ise hybrid modeller ancak onlarda belirli oranda benzin kullandıkları için Fluence Z.E. kadar ekonomik olamıyorlar. Ancak Türkiye'de benzinli araçları elektrikli araca çevirme işlemi mevcut. Bu sistemi Derindere firması ve BD otomotiv. Derindere firması standart benzinli Toyota Corolla'ları elektrikli otomobile çeviriyor. Ancak çevirme işi pahalı bir işlem olduğu için satmak yerine kurumsal şirketlere bu aracı kiralamayı tercih ediyorlar. Yani kurumsal şirketler için Fluence Z.E.'ye bir rakip olsa da bireysel kullanımlar için Fluence Z.E.'ye rakip olamıyor. Bana sorarsanız en yakın rakibi Fluence dizel. Yukarıda yaptığım maliyet hesabında yıllık maliyet olarak daha avantajlı olduğunuz gördük. Fiyat olarak baktığımızda ise 51.000 TL'den başlıyor ki bu fiyat baz paket için geçerli. Benzer donanımdaki bir Fluence dizel 60.000 TL civarında oluyor ki bu durumda evinize şarj istasyonu kursanız yıllık yakıt masrafınızın önemli bir miktarı kalıyor.



   Bu aracı kimler alır? Çevreci şirketler ve kamu kuruluşları zaten halihazırda bu aracı kullanıyor. Ayrıca bence durakta çalışan taksilerde bu aracı kullanabilirler. ( Tabi menzil sebebiyle abla ben anadolunun taksisiyim geçemem karşıya gibi tepki vermek zorundalar :) ) Ev ile işi arasındaki git gel mesafesi menzili geçmeyecek olan ve şarj edebilecek müsait yeri olanlar, ev ile işi arasındaki mesafe menzil içinde olup iş yeri civarında şarj edebilecek olanlar ve şirketin getir götür işi için araç arayanlara biçilmiş bir kaftan diyebilirim. Tabi kişisel araç olarak kullanacak kişilerin uzun yol için benzinli veya dizel bir yedek araba alınması gerekecektir.



   Ben bu aracı alır mıyım? Kesinlikle mantıklı bir araç olduğunu düşünüyorum. 60.000-70.000 TL arasına donanımlı bir dizel almak yerine şehiriçi için Fluence Z.E. Almak ve yanına ikinci el bir uzun yol arabası almak bence çok mantıklı. Ancak ne yazık ki yılda 15.000 km'den fazla yapan biri değilim. O yüzden Fluene Z.E bana karlı gelmeyecektir ancak eğer ileride yaptığım km artarsa ilk düşüneceğim çözümlerden biri olacaktır.   ( Mesela ben kabaca bir hesap yaptım ve Ataşehir'den İ.T.Ü Gümüşsuyu kampüsüne Fluence Z.E. ile gitmek aylık akbilden bile ucuz. Güler misin ağlar mısın :D )


   Sonuç olarak bence Fluence Z.E. sadece bir çevre düşkünü veya teknolojik oyuncak değil tam bir verimlilik ve mantık abidesi. Saygı ile önünde eğiliyorum ancak '' İnce uçlu Renault şarjı olan var mı?'' şeklindeki soruları duyacağımız günler için henüz daha erken ve bunun en büyük sebebi çok büyük olan piller ve düşük olan menzil. Ancak yine de Fluence Z.E. elektirkli otomobillerin başlangıcı için çok güzel bir adım ve birçok kişinin söylediği gibi sadece gösteri amaçlı bir otomobil değil tamamen kullanıma hazır ve mantıklı bir araç.


   Peki verdiğim bu bilgiler ışığında siz ne düşünüyorsunuz. Yorumlarınızı merakla bekliyorum :)


   Eğer elektrikli otomobil size de çok mantıklı geldi ise tavsiyem Renault'un Kemal Tepretoğlu şubesine gidip Fatih Bey'i bulmanız. Kendisi elektirkli otomobil konusunda tanıdığım en bilgili kişi. okantestetti'de okudum geldim deyin eminim size yardımcı olacaktır :). Bu testte ve site ile ilgili birçok konuda bana çok yardımı dokundu. Kendisini buradan tekrar tekrar teşekkür ediyorum.


    [ Son olarak takipçilerimden özür diliyorum. Sınavlarım dolayısı ile site ile yeterince ilgilenemedim. Bu konuda bazı takipçilerimden uyarılar ve sitemler aldım. Bu hiçbir yerde bulamayacağınız çok özel yazıyı bir özür mahiyetinde paylaşıyorum umarım kabul edersiniz :) ]



 DİKKAT!! BU YAZININ HER HAKKI SAKLIDIR . Ancak KAYNAK GÖSTERİLDİĞİ SÜRECE FARKLI ALANLARDA PAYLAŞABİLİRSİNİZ






























  

20 yorum :

  1. bu teknolojilerin daha fazla geliştirilmesi ve yaygınlaşması hem ekonomi hemde çevre için çok iyi olacaktır... sanırım önümüzdeki 20 yıl içerisinde bu araçların toplam araçlar içerisindeki payı %50 civarını bulur yada biz öyle temenni edelim :)... elinize sağlık güzel bir test olmuş...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. testi beğenmenize sevindim :). yorumunuz içinde ayrıca teşekkür ederim. Kesinlikle aynı düşüncedeyiz. Umarım bu temennimiz gerçekleşir ileriki yıllarda

      Sil
    2. Okan bey fluence z.e kullanıcısıyım.Testi beğendim.Fakat bazı bilgi yanlışlıklarınız var.

      Sil
  2. bence fluence z.e yeterli verimliliğe sahip değil. hem alırken hem kullanırken mantıklı gelmiyor. örn: bunu alacağıma clio4 1.5dci alırm hem fiyatı daha uygun hemde menzil derdi yok. ayrıca şuan devlet elektrikli araçlardan çok az vergi alıyor gün gelecek elektrikli araçlar yaygınlaşacak o zaman vergiler tekrar artacak ve yine içten yanmalı motorlar daha fazla ilgi görecek. kısacası elektrikli araçların mantıklı olması için pil teknolojisinin çoook gelişmesi lazım. (pillerin fiyatları düşürülmeli , ağırlıkları azaltılmalı ve tabi menzilleride uzatılmalı )

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için çok teşekkür ederim :). Verimlilik konusunda daha çok menzili kassediyorsunuz sanırım. O birazda günümüz pil teknolojisinin sorunu. Bütün markalar harıl harıl pil teknolojisine yoğunlaşmış durumda. Ancak sizinde belirttiğiniz gibi çok gelişmesi lazım :). Vergi konusunda ise size katılmıyorum çünkü artık mantıklı düzen olan egzoz emisyonu sistemine geçilecek. Bu durumda hybrid ve elektrikli otolar daha avantajlı hale gelecek dizel iyice zorlanacak.

      Sil
  3. yakın zamanda mercedes cla yıda test ederseniz sevinirim. sınavlarınız da başarılar dilerim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Bu araç konusunda yoğun bir ısrar var. Bende Mengerleri deyim yerindeyse taciz ediyorum telefonla. Bu hafta CLA test edilmiş olur merak etmeyin :). Çok teşekkür ederim ilginiz için :)

      Sil
  4. Avrupa Euro 6 normları için çalışma yaparken Türkiyeye elektrikli araçlar empoze edilmeye çalışılıyor. Bu işte bir gariplik olduğunu düşünüyorum. Ayrıca bataryaların ömürlerinin artması için lityum gerekli ve dünyadaki tüm araçların elektrikli olduğu düşünüldüğünde ne yazık ki dünya rezervleri ihtiyaçlarımızı karşılamıyor. Fluence ZE'ye gelince ne yazık ki ara bir model. Fluence yerine Clio gibi küçük arabalarda böyle şeyler denenmesi daha cazip fakat bu sefer de bataryalara yer kalmıyor. Yani şehir içinde bataryanın her dolumda 150 km yol yapması için sırtınızda koca bir metal yığını olacak. Bu aracın menzilinin kesinlikle artması gerek ama o da ayrı bir sınırlayıcı faktör. Yani kısacası pek de kullanışlı bir araç değil, bunlar yerine içten yanmalı motorların üstüne daha fazla gidilse (downsizing operasyonları gibi) herkes için daha faydalı olacaktır. Son olarak da termik santralde kömür yakıp arabaya elektrik olarak depolayıp bu araba çok çevreci demek de bana biraz garip geliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle detaylı yorumlarınız ve bilgi paylaşımınız için teşekkür ederim :). Elektrikli araçların problemleri konusunda size katılıyorum ancak Türkiye'ye empoze edildiğini düşünmüyorum. Aksine Türkiye Avrupa'da elektrikli araç pazarı konusunda en zayıf olan en az önem verilen yer. Eğer empoze durumu varsa İngiltere özellikle Londra'ya bir empoze var. Ancak bence olay birşeyi empoze etmek değil. Benzin ile ilgili sıkıntılar arttığı için alternatif aranıyor. Hala net olarak karar verilemişmiş değil. Örneğin bundan 5-6 sene önce Hydrojen konusunda ilerleme kaydedilmişti ancak Hydrogen de tükenen bir kaynak olduğu için ve maliyetli olduğu için üzerine çok gidilmedi. Hybrid teknolojisi ürezinde hala yoğun çalışma var. Elektrikli otomobiller de bence daha da gelişecek. Pil konusuda ise lityum dediğiniz gibi azalan bir kaynak hiç o yönden bakmamıştım haklısınız. Clio gibi bir model derseniz eğer aslında Renault sadece Fluence'i elektrikli yapmadı. Elektrikli araç ailesi yarattı Renault ve Fluence Z.E. bu ailenin sedan üyesi. Renault ayrıca Kangoo Z.E. yaptı. Clio altyapısı kullanarak tamamen özel bir araç olan Zoe yapıldı ve 2014 başında ülkemizde de satışa sunulacak bu aracın menzili Fluence Z.E. ile aynı. Menzilin sıkıntısına katılıyorum ancak otomobil dünyasındaki gelişmeler bence max. 50-60 km arttırır. Daha düzgün menzil değerleri için pil teknolojisine yoğunlaşılıyor. Kömür yakıp elektrikli araç ile gitmek konusunda ise aslında kabaca bir hesap yapıp tüm otomobilleri elektrikli saysak bile otomobillerin km başına yaptığı karbon ayak izi ( üretilirken ve hareket ederken çevreye dolaylı yoldan yaydığı carbondioxide. ) bence düşük olacaktır. Ayrıca sonuçta bir yerden başlamak lazım ve elektrikli otomobilere yoğunlaşıldığında belkide termik santrallere dikkat çekilip onlarda azaltılabilir. Ancak görüşleriniz çok güzel, paylaştığınız için teşekkür ederim tekrardan

      Sil
  5. merhabalar ben de almayı düşünüyorum almayı z.e
    Senede kaç kere bakıma götürmem gerekiyor arabayı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konu sene de ne kadar km yapacağınıza bağlı...

      Sil
  6. hocam öncelikle emek verip bilğilendirdiğiniz için tşk
    biz neden bir elektrikli oto üretmiyoruz şahsen ben bu işin kesinlikle zor olduğuna gerekli yan sanayinin olmadığına inanmıyorum yanılıyormuyum ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumlarınız için çok teşekkür ederim öncelikle ancak elektirikli yerli oto o kadar uzun bir konu ki bu aslında direk yorumda cevap vermem doğru olmaz. Ancak temelde birçok proje mevcut. Özellikle geçenlerde Başbakan'ın da test ettiği Etox bu konuda en fazla elle tutulur proje. Ve yerli otomobil hayalinde elektrikliye geçilmesi gerektiğini bağıran uzmanlar sanırım başarılı oluyor çünkü son zamanlarda elektrikli yerli otomobil için çıkacak teşviklerden söz ediliyor. Net birşey gözükmese de küçük fakat umut verici hamleler var şimdilik bu kadar diyeyim gerisini uzun bir yazı olarak paylaşayım yakın bir zamanda

      Sil
  7. Euronun 3 lirayı geçmesiyle şu an için ekonomik durumu kalmadı.

    YanıtlaSil
  8. resmen reno haraç istemiş rezilliğini sen çek sıkıntısına sen katlan mazot alacağın parayıda bana öde demiş pil kiralama muhabbeti çok saçma bence pilin maliyetinin düşmesi lazım bu şartlar altında dizel arabadan nerdeyse hiç farkı yok

    YanıtlaSil
  9. Ankarada bir renault bayisi pil kirasi olmadan veriyor ikinci el araclarini

    YanıtlaSil
  10. sitenizi keşfetmekten son derece mutlu oldum. emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  11. verdiğiniz bilgiler için teşekkürler.yararlı oldu.Henüz cazip olmadğı anlaşılıyor.

    YanıtlaSil
  12. Arkadaşlar zaten Fluence'lerde artık pil kirası kalktı. Kalktı ama ne yazık ki üretim de durdu. Bunların bence başlıca sebebi bir kaç tane. Ama bunlar yazılıp çizilmekten çok tartışılmalı bence. Bir arabayla kaç defa bir günde 150km'yi geçiyoruz onu sormalıyız kendimize. Ve aslında daha çok fazlası...

    YanıtlaSil
  13. Onur ben de zaten bundan bahsetmetmek istiyorum.

    YanıtlaSil